Techniek: de bastaardkikker-aanpak. Voorkom modderige social media posts met deze ChatGPT-prompt
In juni maak ik mijn dagelijkse wandeling met onze hond het liefst ’s avonds.
Want dan kunnen we – mijn hond Deus en ik – de bastaardkikker horen kwaken. Hoe warmer het is, des te drukker de beestjes zijn en des te meer laten ze van zich horen. Van mei tot juli is het voortplantingstijd en dat is een garantie op ‘kikkerkoren’.
Officieel heet de groene kikker die bij ons in de buurt woont en kwaakt ‘Pelophylax esculenta synklepton’.
Een lange naam voor een kikker van amper 10 cm.
Het eerste deel van zijn wetenschappelijke naam komt van de woorden pelos (modder) en phylax (bewaker). De bastaardkikker is dus letterlijk: ‘iemand die de modder bewaakt’. Als de bastaardkikker wordt gestoord, dan springt hij snel weg en laat een typisch alarmgeluid horen om andere dieren te waarschuwen. Slim, zo’n bewaker.
Ook als het gaat om social media posts is het handig om een bewaker te hebben.
ChatGPT kan die bastaardkikker-functie prima opnemen.
In dit artikel staan we stil bij drie vragen:
1. Waarom heb je een bewaker nodig voor je social media posts?
2. Hoe komt het dat een social media post ‘modderig’ wordt?
3. Welke prompt is je waarschuwingssignaal als er iets dreigt mis te gaan?
Social media posts maken met ChatGPT kan riskant zijn
Geef de verkeerde instructies en de output die je krijgt is nietszeggend, nep of het klinkt niet echt als iets dat jij zou zeggen. Als je zelf een social post maakt en die voorlegt aan ChatGPT, dan is de kans groot dat ChatGPT je zal aanmoedigen en zeggen dat je het goed hebt gedaan. In het beste geval krijg je enkele suggesties ‘om het nog beter te maken’.
Maar je posts worden niet beter door complimenten.
Als je echt goede posts wilt maken die aanslaan bij je publiek en die mensen aanzetten tot actie, dan wil je weten waar je kunt verbeteren en ook: waar je misschien wel de bal compleet mis slaat. Aan een ‘pleasend’ ChatGPT-antwoord heb je dan niets. De oplossing? Die krijg je verderop in dit artikel. Maar laten we eerst even kijken naar een cruciaal probleem.
Veel social media posts zijn gewoon ‘modderig’.
De boodschap is niet helder. Het kan zijn dat de post eerder een gedachtedump is dan een goed onderbouwd punt. Of het kan zijn dat de social media post rommelt doordat er tegenstrijdigheden of denkfouten in voorkomen. Dat is niet goed voor de geloofwaardigheid van degene die de post heeft gemaakt natuurlijk.
Hoe los je dat op?
En nog beter: hoe voorkom je dat je social media post een modderige brij wordt? Het begint al nog vóór je een letter typt. Vraag je af: “Wat wil ik nu precies zeggen?” En ook: “Wat wil ik met mijn post bereiken?” Als je dat duidelijk hebt, dan is de kans veel minder groot dat je gedachten alle kanten opschieten.
Weet wat je wilt zeggen.
Voor dit artikel dat je nu leest bijvoorbeeld was mijn ene punt: “Wat kan je doen om te vermijden dat je social media post troebel overkomt?” Dat is de focus en die vraag leidt naar de prompt verderop in het artikel.
Je post nalezen is een tweede stap voor meer helderheid.
Nalezen is goed. Maar je haalt niet altijd alle schrijffouten en onjuistheden uit je eigen tekst. Toen ik pas begon als freelance journalist las ik altijd mijn artikels meerdere keren na vooraleer ik ze naar de redactie stuurde. En toch gebeurde het dat dubbele woorden of een spelfout me pas opvielen toen ik de krant of het magazine waarvoor ik had geschreven in mijn handen hield.
Van toen af liet ik mijn moeder al mijn teksten nalezen.
Zo’n meelezer is handig. Tegenwoordig kun je die taak ook geven aan AI. Maar zoals gezegd: ChatGPT heeft de neiging om je schouderklopjes te geven. Als je wilt dat AI méér doet en bijvoorbeeld mooie, maar lege zinnen blootlegt of je wijst op rommelige redeneringen of zelfs op denkfouten, dan heb je een prompt nodig die verder gaat dan: “Geef feedback op mijn post”.
Daarom heb ik de ‘Reality check-prompt’ gemaakt.
De bastaardkikker kwaakt het luidst als alles klopt: temperatuur, seizoen, timing. De ‘Reality check-prompt’ helpt je aan die juiste omstandigheden voor jouw post.
Gebruik deze prompt als je een post, invalshoek of redenering hebt die logisch voelt, maar die je wilt testen op blinde vlekken of als je wilt vermijden dat je te oppervlakkige of gemakzuchtige posts publiceert.
Wat doet deze prompt?
- ChatGPT fileert je social media post op denkfouten, onduidelijkheden of overhaaste aannames
- Je krijgt kritische vragen en suggesties die je aan het denken zetten en je dwingen om je punt duidelijker en logischer maken indien nodig
- Je ontdekt of je copy werkelijk overtuigt of gewoon logisch lijkt omdat jij het hebt geschreven.
--- Kopieer en plak alles hieronder in jouw chat met ChatGPT ----
“Gedraag je als een constructieve sparringpartner met kennis van gedrag, framing en strategie. Je bevestigt geen ideeën om vriendelijk te zijn, maar helpt me door kritische vragen te stellen, denkfouten te herkennen en zwakke plekken in mijn copy aan te wijzen.
Help me om mijn idee of tekst sterker, logischer en helderder te maken. Niet door het mooier te maken, maar door me te wijzen op wat ik over het hoofd zie of verkeerd inschat.
Instructies voor jou:
Mijn idee of tekst:
Vertel er kort bij:
– Wat wil je met deze tekst bereiken?
– Waarom denk je dat dit een goed idee of sterke tekst is?
– Waarover twijfel je een beetje (als dat zo is)?
Instructies voor ChatGPT:
- Begin met: “Laten we kijken of dit idee echt klopt of gewoon comfortabel voelt.”
- Stel twee tot vier kritische vragen zoals:
– Waarop baseer je dit idee (gevoel, ervaring, iets wat je zag of hoorde)?
– Denk je dat er iets is wat je hier ‘gewoon logisch’ klinkt, maar dat je niet echt onderbouwt?
– Wat probeer je echt te bereiken met deze tekst of redenering?
– Wat zou een buitenstaander hierover kunnen zeggen die dit niet gelooft? - Benoem denkfouten (zoals bevestigingsdrang, wensdenken of framing).
- Wijs op vaagheden, onduidelijkheden, tegenstrijdigheden of veronderstellingen die niet kloppen.
- Geef suggesties om het scherper, duidelijker of overtuigender te maken. Stel verbeteringen of alternatieven voor.
--- Kopieer en plak alles hierboven in jouw chat met ChatGPT ----
Deze prompt is niet bedoeld als eindredactie. Met deze prompt zegt ChatGPT je niet wat je wil horen, maar wat je moét horen om beter te worden. Zonder deze prompt dénk je misschien wel dat je post sterk is, maar kan het zijn dat iemand je post leest en totaal iets anders begrijpt. Of misschien erger: dat je publiek je niet begrijpt.
Misschien vind je dit eerder een prompt voor perfectionisten.
Als je het druk hebt en snel een social media post wilt publiceren heb je niet altijd tijd of zin om alles zelf te overdenken. Soms wil je gewoon een goede versie die klaar is om te posten. Heb je dan zo’n confronterende prompt nodig?
Deze prompt is er niet om je ‘de perfecte post’ te laten maken.
Juist als je het druk hebt, is het verleidelijk om snel iets te posten dat goed voelt, maar niet werkt. Begrijpelijk. Deze prompt helpt je dan om te benoemen wat je in je haast misschien over het hoofd ziet en om te vermijden dat je achteraf denkt: “Oei… mijn post was eigenlijk te vaag. Niemand reageert. Het was tijdverspilling.”
Samenvattend:
1. Je tekst nalezen is goed maar je merkt niet altijd zelf je eigen schoonheidsfoutjes op
2. ChatGPT je tekst laten nalezen is goed maar AI heeft de neiging om te braaf en te bemoedigend te zijn
3. Als je echt een scherpe analyse en kritische reflectie wilt van AI, dan heb je een prompt nodig die daar expliciet naar vraagt.
Wat is nu het ene ding dat je vandaag kunt doen?
Als je komaf wilt maken van modderige social media posts, gebruik dan de ‘Reality check-prompt’. Die alarmeert je – net zoals de bastaardkikker dat doet.
Gewoon je (aanzet voor je) post plakken in de bovenstaande prompt en je weet wat er eventueel beter kan.
Wil je meer dan alleen deze prompt? Dat kan.
Deze prompt is maar één van de 23 prompts uit mijn persoonlijke promptcollectie.
Zoals je weet: één kikker maakt geluid, maar het is pas in koor dat ze echt indruk maken.
Laat van je horen als een volwaardig kikkerkoor.
👉Klik snel om je speciale bloglezersvoordeel te claimen: www.decopywriter.be/actie