Waarom ‘de precisie-zin’ helpt om ChatGPT-posts te maken waarop klanten wél reageren

Waarom ‘de precisie-zin’ helpt om ChatGPT-posts te maken waarop klanten wél reageren

Kwallen hebben een slechte reputatie. Maar een kwal komt nooit met opzet naar je toe. Ze heeft maar weinig mogelijkheden om zich te verplaatsen. Daarom laat ze zich meevoeren door de stroming van het water. Waar ze uiteindelijk terechtkomt, daar heeft de kwal nauwelijks invloed op.

Gelukkig heb jij meer invloed op waar je belandt met ChatGPT.

Daar geldt het kwaleffect niet. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn er wel degelijk mogelijkheden om de koers van ChatGPT te beïnvloeden.
 Dus als je vooral voorspelbare, saaie of generieke antwoorden krijgt van ChatGPT, lees dan vooral verder.

Hoe komt het dat ChatGPT je saaie, generieke antwoorden geeft?

Je gebruikt ChatGPT omdat je sneller social media posts wilt maken.
Je hoopt op posts die slim, raak en overtuigend zijn.
Maar wat je krijgt van ChatGPT voel ‘mwah’. Generiek. Langdradig…

Dat past niet bij jou. En zeker niet bij je persoonlijke anders-dan-anders aanpak die jou zo typeert.

Logisch dat jij je afvraagt:

  • “Waarom krijg ik altijd die typische ChatGPT-zinnen?”
  • “Iedereen roept dat AI zo fantastisch is maar ik krijg slechtere versies dan wanneer ik het gewoon zelf deed.”
  • “Als dit het is, kan ik evengoed gewoon stoppen met posten.”
  • “Misschien is het gewoon niets voor mij?” 

Nee, het ligt niet aan jou

Je mist alleen één cruciaal tussenstation.

 Want AI schrijft woorden. De context, de emotie en de intentie achter je post komen van jou.  

Het goede nieuws is dat je ChatGPT daarmee kunt voeden. Je kunt ervoor zorgen dat ChatGPT op één lijn staat met jou. En het is niet eens zo moeilijk.

Wat je daarvoor nodig hebt? Eén zinnetje...

 Je hoeft maar één zinnetje toe te voegen aan je instructies aan ChatGPT: de precisiezin.
Met die toevoeging laat je ChatGPT als het ware in jouw hoofd laat kruipen en voelt ChatGPT jouw toon, intentie en klant wél aan.

❌En neen, dat doe je niet door aan ChatGPT te zeggen: "Schrijf creatief" of “Maak het herkenbaar”. Die instructies zijn voor AI te abstract.
 Je moet het veel concreter omschrijven wat je wilt.

Dat is de ‘precisie-zin’

Zo meteen krijg je voorbeelden van precisiezinnen zodat je ziet hoe het voor jou werkt. Maar eerst moet je nog iets belangrijks weten, namelijk: dat je ChatGPT moet voeden.

Geef ChatGPT eerst achtergrond 

Voordat je een prompt gebruikt, geef je dit mee aan ChatGPT:

“Ik ben een [jouw beroep] die [typische frustratie of doel]. Mijn ideale klant is iemand die [kenmerk], maar die nu [obstakel]. Ik wil een post die hen helpt om [gewenste shift]. "

Voorbeeld:

“Ik ben een loopbaancoach die slimme maar twijfelende vrouwen begeleidt. Mijn ideale klant wil verandering, maar is bang om zekerheid los te laten. Ik wil een post die hen geruststelt én aanzet tot actie.”

Heb je ChatGPT die achtergrond gegeven? Dan is het nu tijd voor je precisiezin.

Hoe gebruik je vervolgens de precisiezin in je prompts? 

De precisiezin is een toevoeging aan je prompt, nadat je achtergrond hebt gegeven.
Je gebruikt hem als extra laag.

 Dus:
❌ De precisiezin is geen “magische zin” die altijd hetzelfde is.
✅ Het is een mini-instructie waarmee je ChatGPT aanstuurt met jouw stijl, toon en intentie en hoe de output moet overkomen bij je publiek.

Enkele voorbeelden:

👉🏻“Gebruik bovenstaande context. Geef me een post in spreektaal, met een krachtige eerste zin, een herkenbare situatie en een zachte call-to-action. Geen clichés, geen typische AI-uitdrukkingen, geen emdash, geen Amerikaanse hype.”

👉🏻 "Laat dit voelen alsof ik vertel over iets wat ik zelf meemaakte zodat m’n volger denkt: ‘Oh, dat herken ik. Zo voel ik mij ook soms.’”

👉🏻 “Zorg ervoor dat het klinkt zoals een goede raad in plaats van als een pitch.”

👉🏻 “Hou het helder en to the point. De boodschap moet zijn: ‘Als je dit nu doet, haal je sneller resultaat. Geen gedoe. Gewoon aanpakken.’”

Zie je hoe de precisie-zin werkt?

Misschien denk je nu: “Ja maar, wat als dat antwoord van ChatGPT toch niet dát is?”

Simpel. Geef dan een vervolginstructie aan ChatGPT.

 Bijvoorbeeld:

“Ga dieper. Wat wil mijn klant écht horen voor hij in actie komt?”
 

 Of:
“Neen. Mijn klant wil niet nóg een tip. Ze wil horen dat het oké is dat ze het even niet weet, zolang ze maar niet blijft hangen.’”

En als dat nog niet werkt?

Laat ChatGPT dan weten: “Schrijf dit alsof je maar één koffiedate hebt met mijn ideale klant om haar aan het twijfelen te brengen over haar weerstand en haar te laten voelen: “Goh… misschien zit ik mezelf toch in de weg.”

Alles begint bij de juiste vragen aan ChatGPT.

Met de precisiezin pak je de regie over de richting en drijf je niet mee als kwal op goed geluk.
Zeker niet als je deze checklist bij de hand houdt:

✅ Checklist voor een goede precisiezin

  • Is het één zin in spreektaal?
  • Voelt het alsof je iets hardop zegt?
  • Geef je een emotie of reactie mee die je wilt oproepen?
  • Gebruik je het woordje ‘alsof’ of ‘laat dit klinken als’?
  • Helpt het ChatGPT beter begrijpen wat je wil laten voelen of doen?

Samenvattend:

Jouw persoonlijke precisie-zin in 3 stappen:

Stap 1: Bepaal wat je klant moet voelen of denken na het lezen van je post
 (Bijv.: Ik wil dat mijn klant denkt: “Oei, dit gaat over mij” zonder dat hij zich veroordeeld voelt)

Stap 2: Bedenk hoe jij die boodschap wilt brengen
 (Bijv.: Ik zou dit zeggen zoals tegen een vriendin die een laatste geruststellend zetje nodig heeft)

Stap 3: Giet het in één concrete spreekzin die je toevoegt aan je prompt
 (Bijv.: “Laat dit klinken alsof ik recht in haar ogen kijk en zeg: ‘Je weet het eigenlijk al, hé. Je zoekt alleen nog een reden om te springen.’”)

Volg deze stappen en je krijgt nooit nog generieke AI-zinnen, maar wél: content die voelt als jij op je allerbest.

En, mooi meegenomen: met de precisiezin krijg je ChatGPT volledig aan jouw kant en daarmee ook de mensen die je post zien. Want dat wil je uiteindelijk met je social media post: jouw publiek zachtjes meenemen naar een 'ja'.

Wat is het ene ding dat je nu kunt doen?

Kies één van de precisiezinnen hierboven, plak hem onder je prompt en zie wat er gebeurt. En bekijk dan welke precisiezin jij zelf kunt bedenken om het helemaal 'jij' te maken.

Laat je niet langer kwalgewijs en gedwee meedrijven. Bepaal zelf de koers van ChatGPT. Zo krijg je straks wél klanten uit je social posts.

Bonus: vind je de tip om een precisie-zin toe te voegen nuttig?

 Dan wil je zeker ook mijn andere slimme strategische aanpassingen kennen voor je social media posts.
Je krijgt ze in mijn gratis webinar: "Waarom 99% van alle ondernemers die ChatGPT gebruiken nooit klanten halen uit hun posts"

👉 Neem de regie en maak winnende social media posts. Tijdens het webinar laat ik je zien hoe je dat doet: https://de-copywriter.webinargeek.com/social-media-en-chatgpt

Over de schrijver
Als senior copywriter help ik ondernemers die klanten willen aantrekken via social media. In mijn blogs én in mijn webinar deel ik bewezen strategieën om winnende posts te maken - mét en zonder ChatGPT 👉🏻 Meld je hier aan: bit.ly/social-en-AI
Reactie plaatsen