De reden dat niemand je posts leest (en hoe je dat oplost in 5 minuten)
08 augustus 2025 

De reden dat niemand je posts leest (en hoe je dat oplost in 5 minuten)

“Oei… Wat een lelijkaard…” Dat dacht ik toen ik een filmpje tegenkwam over de harige hengelaarsvis.

Ik weet niet of jij iets van vissen kent maar deze vis moet je echt eens opzoeken.
 
De hengelaarsvis (‘frogfish’) zwemt zelden. Hij kan het zelfs niet goed. Liever waggelt of galoppeert hij door zich met zijn harde vinnen van de zeebodem af te duwen.

 Het allerliefst zit hij roerloos stil op een spons of tussen koralen.

Perfect gecamoufleerd.
 
Als een zacht wuivende koraal. Met voelsprieten die lijken op aas. Zo lokt hij zijn achteloze, voorbijzwemmende prooien.

 Passeert er eentje, dan doet de voelsprietvis vliegensvlug zijn bek open, maakt zijn mondholte tien keer zo groot en zuigt een enorme slok zeewater op - inclusief prooi.
 Een meester in misleiding en camouflage is het…

Als ondernemer wil je precies het tegenovergestelde.
 
Jij wilt wél opvallen. (En vooral je publiek niet misleiden.)
 Zeker als je heel persoonlijk werkt of een uniek product hebt. Dan wil je dat mensen duidelijk maken wie je bent, wat je doet en een reden geven om echt voor jou kiezen.  

Maar ja, hoe doe je dat: opvallen en eruit springen?
 
Zeker op sociale media is het lastig. Door de komst van ChatGPT en andere AI-tools worden onze tijdlijnen overspoeld met veilige, generieke posts die allemaal op elkaar lijken. En wat doen we daarmee? Juist ja: negeren. Voorbij scrollen. Vergeten

Waarom zijn er zo weinig opvallende, toffe en verfrissende posts?
 
Opvallende ondernemers zijn er genoeg. Alleen vergeten ze online wie ze zijn. Ik ken verschillende energieke, enthousiaste, gedreven ondernemers die vlot en aangenaam zijn in de omgang maar online worden ze opeens een flauw afkooksel van zichzelf. Dan beginnen ze opeens stijf te schrijven of wauwelen ze eindeloze zinnen. Zo jammer.

Ik weet ook hoe het komt.
 Uit ervaring als copywriter en social-mediatrainer voor ondernemers weet ik dat veel mensen zich een beetje op gang schrijven “om erin te komen”. Of dat ze letterlijke AI-zinnen overnemen “omdat het wel professioneel klinkt”.
 Maar met een dooddoener, veilige starter of een penopwarmer red je het niet online. Je moet mensen direct bij de lurven grijpen. Iets zeggen dat hen doet denken: “Oh…” of  “Huh?”. Anders scrollen ze gewoon je post voorbij. Ja, die post waar jij zo hard je best hebt voor gedaan.

De eerste zin van een social media post moet er boenk op zijn.
 
Als copywriter heb ik in de loop der jaren ‘swipefiles’ aangelegd. Zeg maar: verzamelingen van zinnen, titels en openers die mijn aandacht trokken of die goede  voorbeelden zijn van copywritingprincipes waarvan is bewezen dat ze werken.

Tot nu toe heb ik mijn swipefiles altijd verborgen gehouden.
 
Net als die hengelaarsvis zat ik stil. Het was niet dat ik ze niet wilde delen. Maar ik dacht: “Wie is daar nu in geïnteresseerd?” Onlangs deelde ik enkele van mijn zinnen en templates aan een bevriende ondernemer.

“Wow… Dank je wel. Die ga ik dikwijls gebruiken”, zei hij.
 Ter info: die man aan wie ik het gaf is een verzekeringsmakelaar. Hij is dus geen marketeer of tekstschrijver of zo. Wel iemand die elke dag mensen adviseert over polissen, verzekeringsvoorwaarden en waar je recht op hebt als je iets voor hebt. Heel technisch allemaal. Op social media plaatst hij heel weinig. “Want ja: hoe trek ik met die technische en soms complexe materie de aandacht?”, zei hij.  

En toen besefte ik: misschien willen wel meer dienstverleners mijn templates
 
Want als ondernemers roerloos stil blijven zitten of hooguit enkele onopvallende camouflageposts delen, dan missen ze veel kansen. En ik zit op een schatkist aan haakjes om daar verandering in te brengen.
  Het zou kunnen dat je nu denkt: “Fijn voor jou dat je zulke swipefiles hebt… maar ik ben geen copywriter.” Of dat je zegt: “Ja, die vriend van jou kreeg persoonlijke uitleg. Ik niet.”
 Daarom heb ik iets bedacht.

Ik heb uit mijn collectie de 5 beste formats geselecteerd.
 
Vijf templates voor post die mensen doen stoppen met scrollen. Je hoeft alleen nog zelf enkele zaken over je business, doelgroep of aanbod in te vullen. Maar voor de rest? Klaar voor gebruik. Plug & play.

Ik leg telkens kort uit wat de template doet en waarvoor je hem gebruikt.
 
Omdat je natuurlijk ook wilt weten hoe je de formats voor jouw niche en publiek kunt uitwerken, heb ik per template vijf uitgewerkte voorbeelden gemaakt. Dat bespaart je tijd én denkwerk. En zo heb je alles in handen om in 5 minuten een strategisch slimme social media post te maken die zorgt voor herkenning, connectie en conversie. Daarom heb ik dat document ook ‘De Snelle Post Starter’ genoemd.

Wat als je posts wel opvallen in de drukke tijdlijn?
 
En wat als je ideale klanten op hun tijdlijn een post van jou zien die hen zó aanspreekt dat ze denken: “Die persoon moet ik volgen”, zodat je socials eindelijk zorgen voor aanvragen van mensen die klaar zijn om bij jou te kopen?

Precies daarmee helpt ‘De Snelle Post Starter’ jou
 Om het juiste haakje te kiezen zodat je op het vizier van je ideale klant komt. En je post niet meer achteloos voorbij zwemt in de zee vol onopvallende sponsen, korstachtige mosdiertjes en flapperig groenwier.  
 Want voor je het weet ligt er een sluwe hengelaarsvis die je gewoon opslokt…

Samenvattend:
 
1. Op social media komt het er als ondernemer op aan om op te vallen met je posts
 2. Door AI is er een vloed van generieke – lees: onopvallende – posts
 3. Met een sterke opener trekt je post wél de aandacht en stoppen mensen met scrollen

 We hebben allemaal wel eens gehoord dat het loont om ons gedeisd te houden. “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.” Maar op sociale media, en zeker nu, is het beter om als een hengelaarsvis een bewezen strategie te hebben. Op die manier krijg je pas echt wat je hebben wilt.

Je volgende stap
 
Gedaan met jezelf weg te moffelen en camouflageposts te delen. Maak posts met een sterke opener. Claim hier je exemplaar van ‘De Snelle Post Starter’: [LINK]

Over de schrijver
Als senior copywriter help ik ondernemers die klanten willen aantrekken via social media. In mijn blogs én in mijn webinar deel ik bewezen strategieën om winnende posts te maken - mét en zonder ChatGPT 👉🏻 Meld je hier aan: bit.ly/social-en-AI
Reactie plaatsen