Waarom ‘even inspiratie opdoen’ je innerlijke criticus wakker maakt

Waarom ‘even inspiratie opdoen’ je innerlijke criticus wakker maakt

Het is zo verleidelijk: moed verzamelen door ‘even’ online rond te snuffelen en ideeën op te doen. Onder het mom van ‘research doen begin je aan een eindeloze scroll- en kliksessie die je beëindigt – veel later dan verwacht – met een verward en vol hoofd maar zonder nieuwe blog…

Herkenbaar? Dan is de kans groot dat je vooral je interne criticus wakker maakt. 

 Het maakt niet uit in welke markt je actief bent: over elk onderwerp is er al eens iets gezegd of gepubliceerd. Over jouw vakgebied is binnen een paar muisklikken veel te vinden. Ook blogs. Door die te bekijken laat je je beïnvloeden. Zeker als je een blog tegenkomt die veel reacties heeft of waardoor je zelf nieuwe inzichten krijgt.

 “Goh, wat goed”, denk je. “Dat wil ik ook…”

En dan begint de vervelende discussie in je hoofd:
 
“Daar moet ik het wel over hebben… Maar er is al iets over verschenen… En het is nog goed ook…. Meer zelfs: hoe moet ik dat onderwerp nog straffer of beter brengen… Dat kan ik helemaal niet… Nee, het heeft geen zin om er zelfs maar aan te beginnen…”

 Als je interne criticus oordeelt dat anderen het zoveel beter doen, dan voel jij je slechter en dan houdt het je tegen. In plaats van geïnspireerd en gemotiveerd te zijn om te bloggen, verdrink je in de grote berg aan adviezen, twijfel je, zakt de moed je in de schoenen en schrijf je niets.

 En dat was nu juist niet de bedoeling…

Het gevaar van ‘even inspiratie opdoen’
 
Het is niet raar dat je denkt dat ‘even inspiratie opdoen’ dé manier is je voor te bereiden op je eigen blogartikel. Vooral als beginnende blogger. Dan zijn tips, adviezen en handvaten welkom – zeker als je het ongemakkelijk vindt om jezelf zichtbaar te maken en je eigen stem te laten horen door te bloggen.

 Maar precies daarom is het goed om uit te gaan van je eigen kracht.

Breng de focus terug naar jezelf.
 
Jij hebt een boodschap om te delen. Jij hebt je eigen kennis, ervaring en visie op je vakgebied. Dus alles wat je zoekt om een eigen boeiende blog te schrijven heb je al in je. Je hoeft de woorden alleen nog maar te noteren. (Als een klant je ‘live’ een vraag stelt ga je toch ook niet eerst de juiste woorden googelen, of wel?)

 Dus ja: het is allemaal aanwezig.

Je hebt dat rondje googelen helemaal niet nodig.
 
En die innerlijke criticus? Die leg je het zwijgen op door het volgende in het achterhoofd te houden: je bent niet in de running om de allerbeste Nederlandstalige blog te schrijven. Bloggen doe je omdat je meer mensen wilt helpen en bereiken. Blog dus vanuit je hart en je eigen kennis. Dat vinden je lezers leuk. Echt.

Over de schrijver
Als copywriter schrijf ik artikels en e-mails die mensen wél graag lezen. Want er zijn al te veel suffe marketingteksten. 🙈(👉🏻 Mijn geheime wapen vind je hier: bit.ly/CopyChecklists )
Reactie plaatsen