De valstrik van goedbedoelde feedback: waarom meelezers je content minder goed maken
12 januari 2024 

De valstrik van goedbedoelde feedback: waarom meelezers je content minder goed maken

Je content is klaar. Of het nu advertenties zijn voor een campagne op Facebook, een nagelnieuw e-book of een blogartikel waarvan je wil dat het converteert: je hebt meer dan je best gedaan.

Om zeker te zijn dat het goed is om te publiceren, laat je het nalezen.
Je partner is enthousiast en heeft geen opmerkingen. Gelukkig heb je je tekst ook nog gepost in enkele Facebook-groepen en heb je van meerdere mensen aanvullingen en suggesties gekregen. Je hebt je tekst aangepast.

Nu heb je echt de beste versie van je blogartikel, advertentie of over mij-pagina.

Toch?

Misschien wel… maar waarschijnlijk niet. De kans is groot dat je nu een slechtere versie online zet. Want heb je wel feedback gevraagd aan de juiste mensen?  

Mensen die dicht bij je staan menen het goed met je.
Ze willen je niet voor het hoofd stoten. Zeker niet als ze weten dat je lang hebt gezwoegd op je tekst. Vraag je aan je partner (of bijvoorbeeld je moeder) om je tekst na te lezen, dan is de reactie misschien overdreven enthousiast omdat je feedbackgever het op zich al een hele prestatie vindt DAT je iets hebt geschreven. Ofwel is je zijlijnsupporter zuinig met opmerkingen om je niet te kwetsen of beledigen.

Er is ook een gevaarlijke kant aan feedback vragen aan mensen die zich spontaan melden via sociale media.
Als je feedback vraagt aan vrijwilligers die toevallig aanwezig zijn in online groepen en platformen, dan is het de vraag of die mensen ook vertrouwd zijn met de materie waarover je blogt en vooral: met je doelgroep. Stel dat jouw doelgroep bestaat uit ingenieurs, dan is een opmerking dat je blog te technisch is wellicht niet terecht.

Een ander gevaar is dat je van veel verschillende online feedbackgevers adviezen krijgt die je allemaal tegelijk probeert op te volgen.

Grote kans dat de rode draad uit je verhaal verdwijnt.
Of dat je unieke insteek - met bijvoorbeeld je scherpe kantjes - verdwijnt omdat ‘men’ vindt dat je het toch beter braaf en veilig houdt.

 De beste manier om ervoor te zorgen dat je nuttig en waardevol advies krijgt is feedback vragen aan iemand die wat verder af staat van jou. Iemand die vertrouwd is met wat je doet, of zich op zijn minst kan inleven in je doelgroep, en die de vinger op de wonde durft te leggen.

Onafhankelijk advies is wellicht niet gratis maar tilt je content wel naar een hoger niveau.
En jij voelt je zelfzeker genoeg om nog meer van je te laten horen.

Dus ja: feedback vragen is goed. Een extra paar ogen merken grammaticale onjuistheden en typfoutjes op. Ook ChatGPT is daar een prima hulp voor.

En effectieve, eerlijke feedback helpt je om beter te worden als ondernemer.
Maar vraag die wel aan de juiste mensen. Alleen dan krijg je feedback die objectief, specifiek en constructief is en waardoor je content echt beter wordt in plaats van slechter.  

Over de schrijver
Als copywriter schrijf ik artikels en e-mails die mensen wél graag lezen. Want er zijn al te veel suffe marketingteksten. 🙈 (👉🏻 Mijn geheime wapen vind je hier: bit.ly/CopyChecklists )
Reactie plaatsen