Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?

Hoe zit het met je voornemen om te bloggen?

Staat bloggen voor je bedrijf al lang op je to do-lijst? Maar ben je er nog niet aan toe gekomen? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vragen zich af of zakelijke blogs schrijven voor hun bedrijf wel de moeite waard is. Of ze niet beter hun energie kunnen steken in sociale media. Ontdek in dit artikel wat ik mijn klanten adviseer.

Laat ons een koe een koe noemen: het is frustrerend om te zien hoe die hippe nieuwelingen zomaar klanten aantrekken terwijl jij zo je stinkende best doet en mensen lauw reageren op je content.

 Toch?

“Als ze zouden weten hoe goed ik ben, dan zouden die klanten wel naar mij komen”.

Dat zeggen veel hardwerkende coaches en ondernemers.


Ik had dat probleem ook.

Als een gevestigde copywriter met een achtergrond in journalistiek en een universitaire master in communicatie wist ik wat ik moest zeggen om aandacht te krijgen. Ik schreef overtuigende webteksten en mailings voor bedrijven en liet hun business groeien met de juiste woorden.

Maar mijn eigen ideale klant – de slimme ondernemer met een eigen zaak – vond me niet. Want ik was zelf niet zichtbaar.

Toen begon ik van mij te laten horen. Op Facebook, op LinkedIn, op mijn website.

Ik deelde tips, inzichten en wat ik precies deed op vlak van marketing. Opeens begonnen mensen me te zien als de expert in teksten die geld opleveren. Dat deed ik al sinds 2003 maar het was pas toen ik inzichten en verhalen begon te delen dat coaches en andere ondernemende vrouwen me in de smiezen kregen.

Ik vond het tof want inzichten en mijn kijk op de dingen delen ging me heel gemakkelijk af.


Daar gaat bloggen en berichten delen over: delen wat je weet en wat jou opvalt.


Maar je tijd is niet oneindig natuurlijk. Als je moet kiezen tussen bloggen of posten op sociale media voor je business: wat doe je dan?

 Aan de ene kant weet je dat blogartikels plaatsen op je website goed werkt voor ondernemers en marketeers. Je kunt diepgaande content delen en je expertise laten zien op de website die je toch al hebt.

 Anderzijds zit zowat iedereen op sociale media. Ook je ideale klanten. "Het is de snelste manier om in contact te komen met je doelgroep", zeggen de marketinggoeroes. Ze leggen dan meteen uit dat je de keuze hebt tussen organisch bereik en betaald bereik.  En adviseren je om te adverteren op Facebook, Instagram, YouTube...

Maar ja, aan dat adverteren op sociale kleven wat nadelen:
 - Als je het niet goed doet, dan is het een dure zaak
 - Er komt techniek bij kijken
 - Je moet veel testen en bijsturen
 - De regels om te adverteren veranderen regelmatig
 - Je mag niet zomaar alles zeggen wat je zou willen zeggen in je advertenties
 - Als je targeting niet goed is, dan krijgen de verkeerde mensen je ads te zien
 - Adverteren werkt het best als je een funnel hebt die op orde staat
 - ...

Scoren op sociale media met organische content is ook mogelijk.

 Wat de advertentiebureaus ook zeggen: ook op een organische manier kun je een groot publiek bereiken. Er zijn genoeg ondernemers die zichzelf met krachtige branding bijdrages op de kaart hebben gezet - bijvoorbeeld op LinkedIn.

 Als je het strategisch aanpakt, dan kun je met je posts en video's heel wat mensen bereiken. Het grote nadeel is dat je content heel snel vervliegt. Je moet dus voortdurend nieuwe content maken en zichtbaar blijven.

 Een ander nadeel: als je alleen maar van je laat horen op sociale media, dan ben je kwetsbaar. Want doordat je alleen maar actief bent op platformen van andere bedrijven ben je volledig afhankelijk van hun regels.


Een combinatie van sociale media en bloggen op je website werkt het best.
 
Als je werk maakt van een goede online zichtbaarheid op sociale media, dan kun je mensen daar nieuwsgierig maken naar wat je nog meer te vertellen en te bieden hebt op je website.

 Dat heb ik ook gedaan.

 Sinds 2011 ben ik aanwezig op LinkedIn. Eerst zag ik het platform vooral als een passief visitekaartje voor mensen die op zoek waren naar een copywriter. Doordat mijn profiel op orde was, kon mijn doelgroep me vinden en contacteren. Voor de rest deed ik amper iets.

 Ik had wel een artikel met tips om een goede testimonial te krijgen, maar daar bleef het bij.

Ik vond dat het tijd was om het grondiger aan te pakken.
 

 In 2016 trok ik de kaart van Facebook. Ik daagde mezelf uit met 'contentmaanden' waarbij ik een hele maand lang elke dag een tekstbijdrage plaatste. Een andere maand postte ik elke dag een video. En in nog een andere maand ging ik iedere dag live.

 Mijn zichtbaarheid groeide. Ik deelde schrijftips en inzichten en lessen die ik al doende had geleerd. Dat vonden veel mensen interessant. Toen ik een workshop organiseerde, een Facebook Doedag, was die in een mum van tijd volzet.

 Maar het bereik van Facebook begon te tanen. En Instagram was mijn ding niet. Clubhouse was tijdrovend en vooral: een eendagsvlieg. Dansen op TikTok zag ik mezelf niet doen.

Een combinatie van aanwezig zijn op Facebook en LinkedIn werkte voor mij het beste.

 Het organisch bereik op LinkedIn is groter dan op Facebook. Maar om te adverteren werkt Facebook beter.

 Ja, ik heb zelf advertenties geknutseld. En ik heb samengewerkt met advertentiespecialisten. Met wisselend succes.

 Ik kwam er al snel achter dat rechtstreek adverteren naar een betaald product lastig was. Zelfs toen ik mijn online training Bloggen Als De Beste lanceerde voor de lage prijs van 97 euro, was een rechtstreekse link in een advertentie niet voldoende.

Wat wel werkte was adverteren naar mijn weggever met powerwoorden of naar mijn gratis webinar waarin ik dan coaches en zaakvoerders van kleine ondernemingen aan het bloggen wilde krijgen.

Ook adverteren verandert. Je moet voortdurend bijsturen. Zo was het opeens niet meer mogelijk om te adverteren met een aanmeldlink voor mijn webinarsoftware. Ik moest dus een link plaatsen bij mijn advertenties naar mijn eigen website.


Ziedaar: Facebook wil dat je een werkende website hebt.

 Vandaar dat ik ook meer aandacht gaf aan mijn eigen website. Er kwam een aanmeldpagina voor mijn webinar op mijn website en ik schreef blogartikels over mijn blogwebinar.


In mijn blogs legde ik uit waarover mijn webinar ‘Bloggen voor je business’ ging:

#1: Waarom bloggen één van de beste manieren is om je visie met de wereld te delen en er klanten door te krijgen. (Ontdek hoe je er NU mee begint op een manier die bij je past)

#2: Hoe ook jij kunt bloggen als een pro (Bloggen is een bekende strategie maar weinigen doen het goed)

#3: Het cruciale ding voor een blogartikel dat de juiste mensen aanspreekt én in actie laat komen (Dit werkt voor blogs op je website, op sociale media en in je nieuwsbrieven)

Als call to action van die blogs gaf ik de data en tijdstippen van het blogwebinar en de aanmeldlink. En mensen schreven zich effectief in.

Mensen die zich via mijn blogs aanmelden voor het webinar bleken enthousiaster dan mensen die via advertenties kwamen.

 

 Dat maakte dat ik als copywriter zelf nog enthousiaster werd over bloggen. Door een technisch mankement bij mijn vorige website was ik opeens wel zo goed als al mijn oude blogs kwijt...
 

Daarom kwam er in 2023 een nieuwe website: eentje die draait op de Phoenix-software van de IMU.

Hoewel ik vanaf nul moest herbeginnen, met allemaal nieuwe blogs, zag ik al vrij snel resultaat van mijn bloginspanningen.

 Mijn blogartikels trokken (en trekken) veel websitebezoekers naar mijn website. Méér dan toen ik nog een Wordpress-website had.

Dus ja, het is waar wat Tonny en Martijn zeggen. Een goed websitesysteem in combinatie met een stevige contentstrategie loont.


En vooral: je krijgt de touwtjes terug in handen als je focust op je website.

Een slimme ondernemer wil graag zelf controle houden over zijn marketing.

Kiezen voor blogs is strategisch interessant. Je kunt je blogartikels hergebruiken voor de rest van je marketing. In mijn webinar deel ik trouwens zes manieren om blogs gemakkelijk en snel om te toveren tot nieuwe content.

Hoe dan ook:

 Een blogartikel dat je publiceert op je website blijft daar staan tot jij het daar weer weghaalt. Iedere keer als iemand een zoekterm uit je blog intypt bij de zoekmachines kan je blogartikel gevonden worden. Als je het goed aanpakt zijn zakelijke blogartikels  die relevant zijn voor je doelgroep dus een blijvende bron van verkeer naar je website.

 Bloggen is een langetermijnstrategie én een aanpak die ook heel lang voor je werkt – zelfs als jij niet achter je laptop zit.

Samengevat:

 1. Als 'bloggen' al lang op je to do-lijst staat, dan is het nu het moment om ermee te beginnen.

 2. Bloggen en sociale media zijn twee verschillende strategieën voor meer zichtbaarheid. Haal het maximum uit je inspanningen door beide te combineren.

 3. Blijf voortdurend experimenteren, bijleren en testen. Zo kun je pas echt winnen met je content.

 Veel succes.





Over de schrijver
Als copywriter schrijf ik artikels en e-mails die mensen wél graag lezen. Want er zijn al te veel suffe marketingteksten. 🙈 (👉🏻 Mijn geheime wapen vind je hier: bit.ly/CopyChecklists )
Reactie plaatsen