Klanten krijgen met ChatGPT? Alleen als je prompt deze 3 ingrediënten heeft

Klanten krijgen met ChatGPT? Alleen als je prompt deze 3 ingrediënten heeft

Isabelle De Groeve vertrouwde de e-mail niet. “Het is spam. Iemand wil me oplichten”, dacht de opticien uit Herent. Het is ook nogal ongewoon als een onbekende vanuit Italië meldt dat hij een bril met een poetsdoekje van de winkel heeft gevonden en vraagt of hij die mag opsturen. Maar enkele dagen later zat de bril wel in de postbus van de brillenzaak. Het wantrouwen van de opticien bleek dus onterecht.

Dat sceptische gevoel hebben veel ondernemers ook over ChatGPT.

Net als opticien Isabelle twijfelen veel mensen of het wel ‘echt’ is: “Is het wel echt als ik het niet zelf heb geschreven?”,  “Wat als mensen het lezen en voelen dat het anders is, alsof ik een rol speel?”, “Kan ik wel klanten krijgen met content die ChatGPT voor mij heeft geschreven?

“Kan dat wel?”, vraag jij je misschien ook wel af.

Maar de vraag is niet:
❌“Kan ChatGPT betere posts schrijven dan ik kan?”.

De vraag is wel:
✅ “Kan AI mij helpen om dat wat ik wil vertellen zó te brengen dat mijn boodschap nog beter klinkt, overtuigender overkomt en meer mensen bereikt?

Het antwoord op die vraag is: ja, maar…

Het kan alleen als je prompt goed zit.

Stel dat je een snelle vraag stelt aan ChatGPT. Bijvoorbeeld: “Schrijf een professionele social media post over [onderwerp], in mijn tone of voice. Het moet helpend zijn maar niet te commercieel.”

Wat gebeurt er dan?

Dan gaat ChatGPT gokken wat jouw tone of voice is als je het niet hebt gedefinieerd en krijg je een neutrale, brave stijl zonder karakter.
Bovendien vertaalt ChatGPT ‘niet te commercieel’ als: voorzichtig, zacht, genuanceerd en krijg je een inhoudelijk correcte tekst die niet aanzet tot actie.
Als klap op de vuurpijl zal ChatGPT alle overtuigingstaal vermijden. Want ‘helpend maar niet te commercieel’ leest AI als: “Vergeet storytelling. Geen call to action. Geen emotie. Blijf op veilig terrein.”

Een goede prompt heeft 3 ingrediënten nodig:

Om goede antwoorden te krijgen van ChatGPT moet je instructie drie elementen bevatten die veel prompts – ook deze die je ergens gratis downloadt – meestal missen:

 1. Een kader

 2. Scherpte

 3. Strategie

1. Je prompt heeft een kader nodig

Het kader houdt in dat je ChatGPT instructies meegeeft over de vorm (“Hoe moet het antwoord eruit zien?”), het doel (“Wat moet het doen bij de lezer?”), je stem (“Hoe wil je klinken?”) en de richting (“Waar wil je dat het antwoord naartoe gaat?”)

 Zonder dat kader is ChatGPT een soort schrijfhulp die alles redelijk goed doet maar niet echt een antwoord geeft dat raakt of iets doet.

2. Je prompt heeft scherpte nodig

Je instructies aan ChatGPT moeten heel concreet en precies zijn als je bruikbare output wilt.
Wat bedoel je bijvoorbeeld met ‘een inspirerende post’? Voor wie is het heel specifiek bedoeld? Welke soort call to action wil je?

 Jij zit elke dag in je business en jij hebt alles in je hoofd maar ChatGPT kent je situatie en bedoeling niet. Je moet ChatGPT voeden en hyper specifiek zijn in je instructies. Anders krijg je middelmatige antwoorden en posts die je klanten voorbij scrollen.

3. Je prompt heeft strategie nodig

Een goede prompt vertrekt niet vanuit wat jij wilt zeggen, maar vanuit wat je wilt dat je lezer voelt, denkt of doet. Want je volgers zijn niet op zoek naar ‘content’ maar naar herkenning, bevestiging, helderheid. Ze willen zich gezien voelen, iets hebben om over te praten en weten of jij hen begrijpt en kan helpen. Je prompt heeft emotionele diepgang nodig.

Dat betekent dat je niet gewoon zegt wat ChatGPT moet schrijven, maar vooral voor welke mentale shift het bij je volger moet teweegbrengen.

Daarom gaan zoveel prompts de mist in.

Veel standaardprompts hebben de drie elementen niet. En jij hebt wellicht ook geen zin om te blijven sleutelen aan een prompt tot die wél goed genoeg is. Dat vraagt te veel tijd.

 Als copywriter is het mijn vak om zaken scherp te verwoorden. Ik test en optimaliseer de prompts die ik regelmatig gebruik.

Onlangs heb ik één zinnetje toegevoegd aan een prompt

De prompt was al goed. Mijn klanten die hem gebruiken zeggen dat. Karin van Zuilen bijvoorbeeld:



 Karin is transformatie-expert en teamcoach. Zij weet het: “Hoe specifieker de prompt, des te bruikbaarder de output”.

Wat doet mijn Miniatuurdrama-prompt?

 Het is een prompt die je helpt om creatieve social media posts te maken. Als je post nu vooral droge feiten of uitleg bevat, zorgt deze prompt ervoor dat je volgers wíllen weten hoe het afloopt.

 Door de Miniatuurdrama-prompt maak je jouw post meeslepender door een spanningsboog toe te voegen. De prompt zorgt ervoor dat je post direct de aandacht trekt door te beginnen met een onverwachte situatie of klein conflict. Door de instructies in de prompt krijg je een post die je leze vasthoudt door emotie en herkenbaarheid op te roepen.

Maar ik vond dat het nog beter kon.

Ik voegde één zinnetje toe. Eén zinnetje waardoor ChatGPT laat voelen hoe het is om in de situatie te zitten voordat er een oplossing is. En nu klinkt het AI-antwoord dat je krijgt als je de Miniatuurprompt gebruikt beter. Ik zou bijna zeggen: menselijker.

Want nu krijg ik van ChatGPT zinnen zoals deze:

 👉🏻"En daar zat ik. In onze keuken met de rolluiken half omlaag tegen de felle zomerzon. Scrollend. Twijfelend. Te zweten. Niet alleen door de hitte. Pas toen ik doorhad wat ik fout deed, veranderde alles."
 
Niet meteen het standaardantwoord dat je verwacht van ChatGPT, nietwaar?

Wat heb ik precies toegevoegd in mijn prompt?

Ik heb er een duidelijke instructie in verwerkt om emotionele diepgang en beleving mee te geven zodat er meer details zijn en alles tastbaarder wordt. In plaats van een anekdote kan een lezer als het ware het tafereel vóór zich zien en kan hij in het moment kruipen. Door een zinnetje aan te passen in mijn prompt verplaatst ChatGPT zich in mijn lezer (innerlijke dialoog, herkenbaarheid, twijfel...) en laat het in de output een contrast zien.

“Maar ChatGPT snapt toch geen emoties zoals een mens?”

Klopt. ChatGPT heeft geen emoties. Maar het herkent wel patronen in hoe mensen emoties tonen. En als jij weet hoe je de juiste snaar raakt in je prompt, dan komt er een tekst uit die veel meer aanspreekt. Het is gewoon weten hoe je ChatGPT juist aanstuurt.

Samenvattend

In dit artikel hebben we stilgestaan bij de drie elementen die een goede prompt nodig heeft als je wilt dat je van ChatGPT antwoorden krijgt die echt iets voor je doen:

 Dit zijn ze:

 1. Zonder kader krijg je een braaf antwoord dat nooit echt raakt

 2. Zonder scherpte schrijft ChatGPT voor niemand

 3. Strategie in de prompt doet je volger knikken en klikken

En hoe is het afgelopen met die bril?

 Wel, die is inderdaad terechtgekomen bij de eigenaar. De dame in kwestie kwam spontaan naar de optiekzaak omdat ze een nieuwe bril zocht omdat ze de hare verloren was op vakantie in Italië. “De vrouw had de bril nooit bij ons gekocht, maar ze had wel een zonnebril uit onze winkel. Vandaar dat ons poetsdoekje in de brillendoos zat”, klonk het op Radio 2 die over het voorval berichtte.


Eind goed al goed, dus.

 Een beetje zoals bij de ondernemers die mijn promptcollectie al hebben. Zij hebben nu automatisch de verbeterde versie. En als jij gebruik maakt van mijn zomeractie, dan heb je hem ook...

 Dit is de link: www.decopywriter.be/actie


Over de schrijver
Als senior copywriter help ik ondernemers die klanten willen aantrekken via social media. In mijn blogs én in mijn webinar deel ik bewezen strategieën om winnende posts te maken - mét en zonder ChatGPT 👉🏻 Meld je hier aan: bit.ly/social-en-AI
Reactie plaatsen