Hoe kritisch moet je zijn bij het opvolgen van advies over bloggen?

Hoe kritisch moet je zijn bij het opvolgen van advies over bloggen?

Zie je een kleurtekening van een eekhoorn, dan houdt hij meestal een eikel vast.
De meeste mensen denken zelfs dat het beestje zijn naam kreeg omdat het vooral eikels eet. Maar dat klopt niet. De rode eekhoorn met de mooie pluimstaart eet zelfs liever geen verse eikels.  

Eekhoornmaagjes kunnen niet zo goed tegen de looizuren van eikels. Alleen als er echt niets anders te vinden is, smikkelen ze eikels. Maar dat weten de meeste kinderen die de prenten inkleuren niet. De meeste volwassenen trouwens ook niet.

Ze staan er niet bij stil dat wat ze weten over het schattige knaagdier gebaseerd is op een aanname of op verkeerde informatie.

Ook als het gaat over zakelijk bloggen doen veel ondernemers aannames of baseren ze zich op verkeerde informatie.
 

Online is veel informatie over bloggen voor je business te vinden. Heel wat mensen met blogervaring en -kennis delen er zelfs gratis tips.    

Toch is tips opvolgen geen garantie op succesvolle blogs die werken voor jou en je bedrijf.

Want het verschil wordt niet gemaakt door de tips, maar wel door degene die ze deelt.  
 

De eerste les die ik destijds leerde aan het Instituut voor Journalistiek was: “Check double-check”. Ga altijd na wie de bron is. Neem niet zomaar advies aan van om het even wie. (Heeft Shirley uit die YouTube-video bijvoorbeeld een echt bedrijf? Blogt TikTokkende Tom eigenlijk zelf wel?)

Let op voor:
❌losse tips die je her en der verzamelt (want dan mis je een strategie)
❌ tips die ChatGPT je geeft (want de bron is vaak onbekend en ChatGPT kan hallucineren)
❌ervaringen en ‘best practices’ van hobbybloggers (want hun kwistig gedeelde tips in groepen op sociale media, op Wikihow en andere platformen gelden niet noodzakelijk voor jouw zakelijke blogs)
❌blogspecialisten die zelf niet bloggen (want dan is de kans groot dat je ‘van horen zeggen’-tips krijgt)

Wees gerust kritisch. En wel om drie redenen:

Reden 1: Tips over bloggen zijn dikwijls algemeen

Denk aan: “Verzin een passende titel, maak een outline en werk je tekst uit”. Du-uh.

Andere vage adviezen zijn: “Deel tips”, “Gebruik afbeeldingen” of “Hanteer een consequente schrijfstijl”. Daar kun je niet veel mee. Als je nog maar net begint heb je nog geen herkenbare schrijfstijl – laat staan dat je je eigen schrijfstem ook consequent aanhoudt.

Bovendien geven die algemene blogtips geen antwoord op jouw specifieke vragen zoals: “Schrijf ik interessant genoeg?”, “Voldoet mijn artikel aan wat mijn doelgroep wil?”, “Zijn de foto’s een meerwaarde of juist niet?” of “Is dit de beste titel om de aandacht te trekken van mijn scrollende ideale lezer?”

Reden 2: Soms zijn de adviezen ook ronduit verkeerd

Niet alles wat online staat klopt. En niet elk advies dat je op internet vindt is goed advies. “Blog over je passie” is bijvoorbeeld zo’n tip waarmee je de bal meestal volledig misslaat als je wilt bloggen voor je business.

 Zoals je weet heeft bloggen over je passie zonder rekening te houden met wat je doelgroep interessant vindt of nodig heeft, weinig zin. Om ervoor te zorgen dat je met je blogs mensen raakt en impact maakt, moet je lezer centraal staan.

Reden 3: Veel online blogadvies komt van mensen zonder schrijfachtergrond

Als ondernemer blog je voor je zaak. Dus moet je weten wat je het beste vertelt en waarom:

 👉🏻 Hoe je een blog scanbaar maakt
 👉🏻Hoe je een switch teweegbrengt bij je bloglezers
 👉🏻 Hoe je met je zakelijk artikel je ideale klant in actie laat komen
 👉🏻 Welke slimme copywritingrecepten je nodig hebt om mensen te laten doorlezen tot je eindpunt
 👉🏻…

 Daar zijn schrijftechnieken voor. Niet iedere blogcoach beheerst die.

Bekijk dus altijd van wie het blogadvies komt.
Heeft hij of zij expertise in de materie of minstens aantoonbare ervaring? Indien niet: negeren dat advies. Luister alleen naar mensen die hun vak beheersen, die zich er grondig in hebben verdiept en geleerd hebben van de allerbesten.

Net zoals een eekhoorn voorzichtig kiest wat hij eet, moet je als bloggende ondernemer selectief zijn in welk advies je opvolgt.
 

Volg je slechte raad op van mensen die lukraak wat beweren of ondoordacht informatie doorgeven die ze ‘via-via’ hebben gehoord, dan maak jij je een foute aanpak eigen en mis je kansen met je blog. En dat wil je niet natuurlijk.

Over de schrijver
Als copywriter schrijf ik artikels en e-mails die mensen wél graag lezen. Want er zijn al te veel suffe marketingteksten. 🙈(👉🏻 Mijn geheime wapen vind je hier: bit.ly/CopyChecklists )
Reactie plaatsen