Waarom krijgen sommige van je posts weinig likes en reacties – ook al zijn ze waardevol? En waarom krijgt die ene post nauwelijks reacties, terwijl de andere wél scoort? In dit artikel ontdek je een simpele ChatGPT-prompt om je posts scherper te maken. Met de Postvergelijker-prompt maak je jouw volgende post direct krachtiger.
In dit artikel krijg je antwoorden op drie vragen die je helpen om beter voorbereid aan de start te komen:
1. Welke uitrusting heb je nodig voor een winnende post op LinkedIn?
2. Welke elementen zijn cruciaal en welke zijn minder belangrijk?
3. Hoe kan ChatGPT je helpen om beter uitgerust te zijn voordat jij je post publiceert?
Laten we ze één voor één overlopen.
1. Wat heb je nodig voor een sterke LinkedIn-post?
Als copywriter die al veel ondernemers en coaches heeft geholpen met hun social media strategie, weet ik waar posts falen of slagen. En ik heb gezien dat content alléén niet voldoende is. Ook waardevolle content volstaat niet.
Wat maakt een succesvolle post anders dan een minder succesvolle post?
Een goede post op LinkedIn trekt de aandacht én doet mensen verder lezen, kijken of klikken. De intro is belangrijk om je publiek in je post te trekken. Om de aandacht daarna vast te houden is het belangrijk dat mensen het onderwerp en de insteek interessant vinden en dat het actueel, relevant of herkenbaar is. Verder zijn ook de taal, de structuur en het formaat van de post belangrijk.
Ook belangrijk is: emotie.
Studies tonen aan dat content met emotionele impact meer wordt gedeeld en een grotere kans heeft om viraal te gaan. (Zie bijv. Borges-Tiago, Tiago & Cosme, 2018; Berger & Milkman, 2010). Een goede LinkedIn-post triggert een emotie. Zelfs op een zakelijk platform zoals LinkedIn waarderen mensen persoonlijke verhalen, humor en posts die een emotie oproepen. Mensen doen zaken met mensen.
Hoewel emotie belangrijk is, is het niet altijd de eerste stap.
Eerst moet je ervoor zorgen dat de basis goed staat. En dat brengt ons bij de tweede vraag.
2. Welke elementen zijn cruciaal en welke zijn minder belangrijk?
Element #1: het onderwerp
Om te achterhalen of iemand je post wil lezen over dit onderwerp is het slim om jezelf deze drie vragen te stellen:
- Is het relevant?
Ligt je doelgroep hier echt wakker van? Of schrijf je dit alleen om iets te posten? - Googelt iemand dit?
Heb je het onderwerp van je post als eens opgezocht in Google? Nee? Doe dat eerst even en kijk of en hoeveel er al over is geschreven en gepraat. Dan weet je of er vraag naar is. - Is dit het beste format?
Je kunt nog zo’n geweldige post schrijven, maar als een video, infographic of carrousel beter werkt, switch dan van strategie.
Element #2: de intro
Voordat je mensen kunt aanzetten om te lezen of te klikken moeten ze je post willen lezen of bekijken. Daarom zijn de eerste zinnen cruciaal. Net zoals voetbalschoenen het verschil maken op het veld, maken sterke eerste zinnen het verschil voor je LinkedIn-post.
Je intro moet mensen doen stoppen met scrollen. Dat geldt zowel voor een tekstbijdrage als voor een video.
Enkele do’s en don’ts voor pakkende intro’s:
❌ Beginnen met een penopwarmer
Denk aan: "We kennen het allemaal wel: je hebt iets te zeggen, maar de juiste woorden komen maar niet."
✅ Kom meteen ter zake
Schrap je eerste zin. Dikwijls wordt je post sterker als je begint met je tweede zin.
❌ Iets zeggen dat je volger al weet
Bijvoorbeeld: “Het is weer maandag”, “De lente komt eraan” of “Black Friday is een topperiode voor webshops”
✅ Start verrassend
Open met een prikkelende stelling, een ongewone vraag of een heel concrete, herkenbare situatie. Of doe een belofte om je volger nieuwsgierig te maken naar het vervolg. In een video kun je een ‘prop’ gebruiken, een onverwachte camerahoek kiezen of iets doen dat je kijker niet verwacht.
❌ Beginnen met ‘Herken je dit?”
Hoewel een pijnpunt benoemen werkt is dit een afgezaagde intro. Die werkt dus niet meer goed.
✅ Stel een vraag waarop je lezer niet anders kan dan ‘ja’ antwoorden.
Denk aan: “Ben je meer tijd kwijt aan je post dan je zou willen?” of “Wil je advertenties die opvallen in de tijdlijn?” of: “Wie is er al eens opgebeld door iemand die zei: ‘Bel ik gelegen?’”
Element #3: de opbouw
Een goede post maakt de verwachting van de intro waar. Beloof je iets in je eerste zin? Stel je een vraag? Deel je een controversiële stelling? Wat je ook doet in je introductie, zorg ervoor dat de rest van je post er logisch bij aansluit. Anders is je intro gewoon clickbait en voelen mensen zich bekocht. Dat wil je niet.
Ook belangrijk: zorg voor structuur.
Laat geen woordenbrij of ongeordende stroom van gedachten op je publiek los. Breng het behapbaar.
👉🏻Las pauzes of witruimtes in
👉🏻 Wissel lange en korte zinnen af
👉🏻Gebruik opsommingen of bullet points (bolletjes, streepjes, vinkjes, pijltjes…)
Ook de conclusie of je call to action moet logisch aansluiten op je post.
Misschien vraag jij je nu af: "Waarom is dit nodig? Hoe zorgt dit ervoor dat mijn post meer betrokkenheid krijgt?" Heel simpel: een goede structuur zorgt ervoor dat mensen in je post worden gezogen, langer blijven en beter begrijpen wat je bedoelt. Gevolg: meer reacties en een hoger bereik.
Je weet nu hoe belangrijk het juiste onderwerp, een krachtige intro en een goede structuur zijn. Maar hoe zorg je daar nu voor? Hier komt ChatGPT van pas om je post écht klaar te maken voor publicatie.
3. Hoe kan ChatGPT je helpen om beter uitgerust te zijn voordat jij je post publiceert?
Veel ondernemers en marketeers gebruiken ChatGPT om ideeën te genereren of zelfs om complete posts te maken. Maar ChatGPT is een robot die vooral sterk is in analyseren.
De simpele manier om te kijken naar ChatGPT en LinkedIn?
Gebruik ChatGPT om je LinkedIn-posts beter te maken.
Bijvoorbeeld:
↳ om bullet points te maken van je ruwe tekst
↳ om je intro en call to action sterker te formuleren
↳ om patronen in je posts te ontdekken die je zelf over het hoofd ziet
De input en creativiteit komen van jou.
ChatGPT structureert, analyseert en wijst zwakke plekken aan. Vraag ChatGPT om je beste posts te analyseren. Die analyse kun je gebruiken om je nieuwe post krachtiger te maken.
Waarom is het slim om je posts te analyseren?
Veel ondernemers hebben moeite om te begrijpen waarom sommige posts goed scoren en andere niet. Hierdoor blijven ze vastzitten in trial-and-error, kopiëren ze wat ze anderen zien doen en verspillen ze tijd aan posts die weinig betrokkenheid opleveren.
Als je weet wat werkt, maak je het jezelf gemakkelijker.
En als je weet wat werkt voor jou en jouw publiek, dan wordt het nog beter. Want als je weet welke specifieke elementen, insteken en woorden in jouw posts werken, dan kun je die inzetten om een nieuwe succesvolle post te maken. Zo ontwikkel je een strategie waarmee je structureel betere posts maakt die werken voor je doelgroep - zonder dat je iedere keer opnieuw moet experimenteren.
Het is niet gemakkelijk om je eigen patronen en blinde vlekken te vinden.
ChatGPT kan dat wél. Zeker als je mijn Postvergelijker-prompt gebruikt. Met die prompt ontdek je vliegensvlug de winnende factoren van je best presterende posts en gebruik je de succesformules uit je eigen content.
Dankzij deze prompt weet je dat je post aansluit bij jouw stijl en stem.
De succesingrediënten uit je eigen posts hebben zich al bewezen bij je publiek. Je weet dus dat deze aanpak werkt. Van externe ‘formules’ of templates die je her en der online vindt heb je die garantie niet. Wil je niet liever voortbouwen op wat werkt voor jou?
Dit is de Postvergelijker-prompt:
"Wat zijn de belangrijkste overeenkomsten en verschillen tussen mijn huidige post en mijn drie best presterende posts? Wat kan ik hiervan leren om mijn posts te verbeteren?" [+ voeg je huidige post en je drie beste posts toe]
De voordelen van deze prompt:
✅ je krijgt snel inzicht in wat werkt en wat niet
✅ je verspilt minder tijd aan trial-and-error
✅ je gaat niet alleen maar af op je gevoel
Als je de sterke punten van ChatGPT combineert met die van jou, wordt elke post vlotter, scherper en meer ‘jij’. En dat is wat je wilt, toch?
Samenvattend:
Net zoals aangepaste schoenen de voetballende soldaten hielp om beter te spelen, helpt een goede basis je LinkedIn-posts beter te presteren. Maak het jezelf niet nodeloos moeilijk. Zorg dat je inzicht hebt in wat werkt en wat niet in je posts:
1. Focus op structuur en een krachtige intro
2. Gebruik ChatGPT om zwakke plekken in je posts te ontdekken, je intro’s aan te scherpen en patronen te herkennen.
3. Ontdek en gebruik de succesformules uit je eigen posts. Zo maak je nog meer posts die aansluiten bij jouw stijl en doelgroep.
Je volgende stap
Probeer nu zelf de Postvergelijker Prompt en ontdek hoe je zelf je LinkedIn-posts effectiever maakt.
Wil je meer klanten aantrekken via LinkedIn zonder te vervallen in dertien-in-een-dozijn content?
Wat ik je liet zien in dit artikel is nog maar een fractie van wat er mogelijk is als je AI slim combineert met je eigen expertise. Veel ondernemers blijven hangen in losse posts en willekeurige inspiratie. Maar wie echt wil groeien, bouwt een strategie die werkt voor jou én voor je ideale klant.
📣 In mijn gratis webinar ontdek je hoe je ChatGPT de juiste input geeft en traint om te denken en spreken zoals jij. Want dan krijg je geen slappe posts meer die niets doen.
Posten om te posten heeft geen zin.
Blijven posten zonder dat er klanten uitkomen ook niet.
Als ervaren copywriter gespecialiseerd in social media posts laat ik je in dit webinar zien hoe ik afrekende met deze frustraties en vooral: wat jij kunt doen om weer plezier te krijgen in je content én ChatGPT eindelijk voor je te laten werken.
Spoiler alert: Waarschijnlijk ligt het niet aan je content, maar aan hoe je jezelf neerzet. En of mensen al geloven dat jij de juiste persoon bent om hen te helpen. Dat pakken we aan tijdens het webinar.
👉🏻Gebruik ChatGPT slimmer zodat je wél posts maakt die bij je passen en klanten aantrekken. Meld je aan via deze link: https://de-copywriter.webinargeek.com/social-media-en-chatgpt