Wat één terloopse opmerking in 2003 mij leerde over keuzes maken (en wat dat met ChatGPT te maken heeft)

Wat één terloopse opmerking in 2003 mij leerde over keuzes maken (en wat dat met ChatGPT te maken heeft)

1 oktober 2003. Ik rijd met de fiets naar Eeklo om me in te schrijven als zelfstandig copywriter. Het is vooral een kwestie van formaliteiten in dat kantoor: NACE-codes kiezen, een BTW-nummer regelen en de vorm van mijn bedrijf vastleggen. Ik onderteken verschillende papieren, krijg enkele foldertjes mee en mocht beschikken.

Ik was officieel ondernemer.
 
Ik weet nog dat ik heel enthousiast was. En dat ik ook al precies wist wat ik moest doen: een boekhouder zoeken, een bedrijfsnaam kiezen en een logo laten maken. Wist ik veel dat die naam en dat logo geen must waren.

Gelukkig had ik nog de foldertjes.
 
Eentje daarvan was van werkgeversorganisatie Unizo. Ze hadden een project Startmentor met maandelijkse bijeenkomsten om een vliegende (door)start te maken. Dat leek me wel iets. Daar leerde ik onder andere Bart De Waele kennen, toen nog consultant en Netlash-zaakvoerder. Dat hij een slimme kerel was zag ik toen al. Dat hij al snel CEO, board member en vooraanstaand adviseur zou worden op vlak van digitale marketing voor de allergrootste spelers kon ik niet vermoeden.

Bart leerde me het belang van een duidelijke naam.  
 
“Maak het niet te moeilijk”, zei hij tijdens die allereerste bijeenkomst in Gent. En poef daar was mijn bedrijfsnaam: De Copywriter. Ik was blij dat ik iemand had die me richting gaf. Want ik was nog maar amper begonnen en liep al vast in keuzes, opties en to do’s.

Te veel mogelijkheden is een struikelblok bij veel nieuwe projecten.
 
Of het nu gaat om een bedrijf starten, een softwarepakket kiezen, beslissen of en bij welk netwerk je aansluit…: kiezen is moeilijk. Voor je het weet eindig je wel met uitgebreide lijstjes met vóór en tegens maar hak je geen knopen door omdat je geen verkeerde keuze wilt maken.

Het helpt als er dan iemand is die al een stap verder is in het proces.
 
Die persoon heeft al wat ervaring en weet wat meestal al wat werkt en wat tijdverlies is. Zo’n voorbeeld of mentor zorgt voor richting en focus. Anders ‘doe je maar wat’.
 Als je door onwetendheid verkeerde stappen zet of je tijd, geld en energie geeft aan zaken die minder of niet belangrijk zijn, leidt dat al snel tot frustratie.

Hoe langer je iets doet, des te beter je anderen kunt helpen.
 
Misschien is dat zelfs wel de kern van ondernemer zijn: anderen op weg zetten en helpen kiezen. Als je een beetje lijkt op mij, dan doe je dat graag. Anderen helpen. Je kennis en inzichten delen zodat die ander echt verder komt.

 Als copywriter en prompt engineer is dat alvast wel iets dat ik doe.
 
Ik ben niet zozeer een tekstschrijver – dat kan ChatGPT ook – maar ik denk strategisch mee met mijn klanten. Dat gaat diep. We hebben het over hun positionering, over de marketingkanalen die ze in hun geval het beste kunnen inzetten, wat het ene ding is dat ze naar voor moeten laten komen als ze willen dat hun social media post of e-mails ook echt klanten opleveren enzovoort.

Misschien denk je nu: “Jaja. Strategisch meedenken. Dat zegt iedereen”.
 
Klopt. Veel mensen zeggen dat. Vooral marketeers. En aan dure audits, overloze brainstormsessies en theoretische concepten heb je weinig. Waar je echt mee geholpen bent, is met concreet en praktisch advies of met een inzicht dat alles voor je verandert. Net zoals Bart dat toen deed met zijn ene terloopse opmerking.

Die insteek stel ik altijd cruciaal.
 
Mijn klanten zijn drukbezette ondernemers die goed zijn in hun vak en nieuwe klanten willen aantrekken of hun business willen opschalen. Ze willen het liefst snel vooruitgaan. En dat kan met de juiste insteken, tools en templates.

Waarom zou je het warm water opnieuw willen uitvinden?
 
Is het niet veel gemakkelijker om gewoon iets te gebruiken dat al goed werkt? Zeker als je weet dat het getest is en dat anderen er al mooie resultaten mee hebben behaald.

Dat is precies waarom ik de ChatGPT Post Generator heb gemaakt.
 
Het is mijn plug & play-systeem om ChatGPT te gebruiken voor posts waar klanten wél op reageren. Mijn persoonlijke collectie prompts die ik keer op keer gebruik voor mezelf en voor mijn klanten om social media posts te maken.

Ondernemers die mijn tool al gebruiken zijn er blij mee.
 
Het is dan ook een geteste set prompts. Ik heb er maanden aan gewerkt. Ik heb er copywritingtechnieken in verwerkt, gevoed met mijn 5C-contentsysteem en vooral: ik heb ze verfijnd voor Vlaamse en Nederlandse coaches, trainers en dienstverleners die een broertje dood hebben aan verkopen. Die zeggen: “Zodra ik iets over mijn aanbod zeg, voelt het alsof ik mensen iets door hun strot duw. Dat wil ik niet…”  

Het is voor ondernemers voor wie social media gemakkelijker én slimmer mag
 
Snel posten kan je al. Iedereen kan AI iets laten genereren in een minuutje. Veel ondernemers doen dat ook. Die typische AI-posts herken je al van ver. En… je scrolt ze zo voorbij. Maar slimme, authentieke ondernemers doen het anders. Zij gebruiken ChatGPT voor posts die anders dan anders zijn en waar klanten wél op reageren.

En ter gelegenheid van mijn ondernemersverjaardag kun jij ze nu ook hebben.
 
De ChatGPT Post Generator bied ik niet meer los aan. Je kunt mijn tool alleen krijgen als je mijn training Posten als een Pro aanschaft. Die kost 997 euro. Maar nu is mijn bedrijf jarig. En zoals je weet ben ik heel dankbaar dat ik destijds richting en duidelijkheid kreeg in het begin, wil ik jou nu datzelfde duwtje geven.

Verlies niet langer tijd met trial & error.
 
Blijf geen kostbare tijd verspillen door te experimenteren met ChatGPT en alsnog achter te blijven met social posts waar jij en je publiek niet blij van worden. Doe zoals tientallen anderen ondernemers en gebruik de ChatGPT Post Generator. Als de link het nog doet, kun je hem nog aanschaffen: https://decopywriter.plugandpay.nl/checkout/chatgpt-generator-actie

Over de schrijver
Als senior copywriter help ik ondernemers die klanten willen aantrekken via social media. In mijn blogs én in mijn webinar deel ik bewezen strategieën om winnende posts te maken - mét en zonder ChatGPT 👉🏻 Meld je hier aan: bit.ly/social-en-AI
Reactie plaatsen