Hoe krijg je 223 likes en hartjes op een Facebook-post in één uur zonder die te promoten?
29 februari 2024 

Hoe krijg je 223 likes en hartjes op een Facebook-post in één uur zonder die te promoten?

“Zonder te adverteren laat het algoritme je post niet zien”, denken veel marketeers en ondernemers. Maar is dat wel zo? Met goede content is het ook in 2024 mogelijk om veel bereik te krijgen. En neen je hoeft daarvoor geen rare fratsen of click bait technieken toe te passen. Ontdek wat dan wél nodig is voor een virale post zodat jij de tips en strategieën zelf ook kunt toepassen.

 Honderden positieve reacties krijgen op een bijdrage en zo een golf van warmte en veel bereik creëren zonder ervoor in de buidel te moeten tasten: veel ondernemers dromen ervan.

Goed nieuws: het is mogelijk.

 Dit is een screenshot van een bericht op de Facebook-pagina van restaurant De Steenen Haene in Zillebeke (bij Ieper).

 In een mum van tijd ging het viraal.

Op een organische manier nieuwe volgers en klanten krijgen via sociale media

Laten we eens analyseren welke elementen daartoe hebben bijgedragen.  
 

1. Het onderwerp

 Maak een post over een onderwerp dat je doelgroep leuk of relevant vindt.

 Berichten over eten en drinken zijn populair op sociale media. Plaats een selfie van jezelf met een ijscoupe, een sfeervolle foto van een mooi gedresseerd bord, een filmpje van een koppel dat in elkaars ogen kijkt en het glas heft… en de duimpjes en hartjes komen je tegemoet.

 Zoals horeca-uitbaters maar al te goed weten is alléén maar een afbeelding van eten en drinken plaatsen geen garantie is voor een golf van positiviteit. De kwaliteit van de foto speelt een rol maar vooral: de foto moet iets vertellen.

 En dat brengt ons bij het tweede succeselement.

2. Mensen

 Zorg altijd voor een persoonlijke toets. Dat kan met een afbeelding maar ook via de tekst. Op de foto van de post zie je Hilde, een van de twee zaakvoerders van het restaurant en het gezicht van de zaak. Trouwe volgers en fans van de Facebook-pagina kennen haar. Het feit dat dit een foto is die een gast wijn laat proeven, voegt een extra persoonlijk element toe.

De foto toont een levendige en gastvrije scène.
 
Ook mensen die nog niet in het restaurant zijn geweest kunnen zich voorstellen dat zij daar aan tafel zitten. Dat nodigt uit.

Doe niet zoals veel ondernemers die perfecte maar steriele beelden tonen.
 
Op sociale media maar ook op websites zie je veel foto’s van een perfect gedekte tafel, een piekfijn gedecoreerde tafel, een interieur waar geen stofje te bespeuren valt… Maar als er verder geen spoor van mensen te zien is, voelt het koel en afstandelijk. Mensen voelen zich verbonden door andere mensen in wie ze zich herkennen.

 En dat brengt ons bij het derde punt.

3. Emotie

 Maak content waarbij mensen iets voelen. 
Dus geen tandpasta- of hostessenglimlachfoto’s. Foto’s van echte mensen.

Wil je dat mensen zich aangesproken voelen? Denk dan na over de emotie die je wilt oproepen. Ja, dat kan met woorden. Straffe copywriters nemen een emotie als uitgangspunt om ervoor te zorgen dat mensen hun marketingcopy willen lezen.

Let op: gebruik geen woorden die je in een normaal gesprek niet in de mond neemt. Zoals: ‘gewaardeerde gasten’, ‘bijzondere mijlpalen’, ‘de standaard voor culinaire excellentie’… Allemaal spreektaalgewauwel. Je stoot er mensen mee af.  

 Zeg wat je ‘in het echt’ ook zou zeggen. Zeg bijvoorbeeld dat je trots bent. Of blij. Of verrast. Of wat je ook bent. En vertel erbij waarom. Neem je publiek mee in je emotie.  

En ja, dat kan met woorden.

 Kijk nog even hoe ik dat heb gedaan in deze post:

Lezen mensen lange posts op sociale media


 👉🏻 Met de deur in huis vallen. Met een korte driewoordenzin: “We zijn fier”.  

👉🏻 Sterke, nieuwsgierigmakende zinnen doen mensen klikken op 'Meer weergeven' en dat is goed voor de betrokkenheid. Want ja: mensen lezen wél nog.

 👉🏻 Inhaken op het nieuws. De toekenning van de Michelin-sterren en de nieuwe gids is actueel en krijgt persaandacht.

 👉🏻 Herkenning oproepen. Bijvoorbeeld door te zeggen: “We klinken…” Want dat is wat mensen doen als ze goed nieuws hebben gekregen. De laatste zin van de post is een knipoog naar het feit dat de zaakvoerders met vakantie zijn. Ook dat herkennen mensen.

 👉🏻Een vriendelijke smiley ter ondersteuning. Overdrijf niet. Maak geen kleurboek van je post.

 👉🏻 Eerlijk zijn. De post suggereert niet dat het restaurant een Michelin-ster heeft gekregen. Blaas je resultaten of prestaties niet op om indruk te maken. Mensen doorprikken dat toch.

 👉🏻 Het publiek betrekken. Door te spreken over ‘je favoriete restaurant’ spreek je fans aan én creëer je samenhorigheid. Mensen ‘fijnproevers’ noemen is hen aanspreken op hun identiteit en goede smaak. Ook al is het een persoonlijk bericht, maak wel de link met je publiek.

 👉🏻 Terugvallen op autoriteit. De Michelin-gids heeft prestige. Mensen associëren de gids met een kwaliteitslabel. Citeren is een slimme manier om anderen te laten vertellen dat je goed bezig bent. Deze post verwijst naar de recensie van Michelin op hun website. De link onderstreept de bron en geloofwaardigheid. En neen, een link is niet aan te raden in een post maar in een post die genoeg bijval kent is het geen beletsel. (Oh ja: het is sympathiek om ook op elke reactie terug te reageren. Dat helpt ook voor je bereik.)

Kijk maar: het bereik is na de initiële piek blijven doorstijgen:



En de daaropvolgende berichten profiteerden mee van het hogere bereik.

Twee dagen later plaatste ik ter gelegenheid van Complimentendag deze post:


En de dag daarna maakte ik een speciale verjaardagspost met een nieuwsgierigmakend begin die ook meteen heel veel likes en reacties kreeg.

In minder dan een uur kreeg deze Facebook-post 178 likes, 273 reacties en werd het bericht - ongevraagd - 8 keer gedeeld.



Het geheim van die laatste post zat in de eerste zin. Daar had ik met slimme copywriting gezorgd voor nieuwsgierigheid.

Maar wat als je niet zo’n vlotte schrijver bent? Kan je dan AI inschakelen om een viraal bericht te maken?
 
Ja. In tegenstelling tot wat velen denken kun je echt wel goede, creatieve berichten maken met ChatGPT. Tenminste: als je weet welke instructies je ChatGPT moet geven.

Je moet met andere woorden goede prompts kunnen maken.
 
Een standaardprompt zoals: “Maak een post over mijn [merk / bedrijf / aanbod] te promoten bij [doelgroep]. Gebruik emotie en storytelling om connectie te creëren” zal weinig onderscheidende content opleveren. Je krijgt dan nietszeggende en robotachtige output met veel superlatieven, uitroeptekens en emojis. Zulke posts doen afbreuk aan wat je wilt uitstralen.  

 Wil je geen vage antwoorden van ChatGPT? Dan moet je heel andere vragen stellen.
Slimmere, strategischere. In mijn online training Content creëren met ChatGPT vertel ik je daar graag meer en verklap ik mijn do’s en don’ts.

Samenvattend:

 1. Maak content over iets dat aansluit bij je publiek en waar ze iets bij voelen.
 2. Vertel vanuit je hart en met de woorden die je elke dag gebruikt.
 3. Laat zien dat je dankbaar bent voor de reacties van je publiek en reageer op commentaren. Dat vinden mensen sympathiek. En het algoritme beloont je met meer bereik.

Zoek het niet te ver.
 
Overanalyseren en krampachtig zoeken naar inspiratie voor een viraal bericht is geen goed idee. Vertel wat er speelt. Praat over wat je bezighoudt. Net zoals je zou doen aan tafel met vrienden – al dan niet met een goed glas wijn in je favoriete restaurant😊

Over de schrijver
Als copywriter schrijf ik artikels en e-mails die mensen wél graag lezen. Want er zijn al te veel suffe marketingteksten. 🙈 (👉🏻 Mijn geheime wapen vind je hier: bit.ly/CopyChecklists )
Reactie plaatsen