Hoe een boek uit 1959 zelfs mijn laatste social post veranderde (en hoe jij dat ook kunt)
27 september 2025 

Hoe een boek uit 1959 zelfs mijn laatste social post veranderde (en hoe jij dat ook kunt)

In de luchthaven van Qatar werkt een behulpzame boekenliefhebster. Ik kwam haar tegen toen ik leesvoer zocht om de tijd te doden in afwachting van mijn volgende vlucht. In een winkelhoek zag ik een rek met bestsellers: geen schreeuwerige hypedingetjes, maar boeken die de tand des tijds hebben overleefd.

Het rek voelde als een verademing.
 
Want niet elk nieuw boek is waardevol en niet elk oud boek is achterhaald. Ik vond het lastig om te kiezen.
 En toen kwam die behulpzame dame. Ze vroeg me hoe lang ik nog onderweg was – “zes uur”-, of ik reisde voor plezier of zaken – “een congres over AI” – en welke boeken uit het rijtje ik al kende – “Alleen ‘The magic of thinking big’, maar nog niet gelezen”.

Op basis van die info gaf ze me een top-3 op maat.
 
Ik aarzelde geen moment en kocht ze alle drie. Wat een snelle keuze leek om een vlucht door te komen, bleek maanden later goud waard. Juist omdat de oude inzichten verrassend tijdloos en toepasbaar bleken. Een half jaar later ben ik die dame nog altijd dankbaar voor haar advies.



Het eerste boek dat ik uit het herbruikbare tasje haalde was ‘The magic of thinking big’.
 
Mijn nieuwe aanwinst is een exemplaar uit 2019, maar de eerste editie verscheen in 1959. David J. Schwartz wordt erin omschreven als ‘a renowned life strategist’ en een professor gespecialiseerd in ‘leadership development’.

Klinkt saai?
 
Daar kan ik inkomen. Want je vraagt je nu misschien af: 
 
“Wie leest er nu nog boeken van een professor als AI het kan samenvatten?”
 “Wat heb ik als moderne ondernemer nog aan een boek uit 1959?”
 “Is ‘groot denken’ niet vooral iets voor zweverige types?”

 Laten we deze vragen eens één voor één onder de loep nemen.

“Waarom zou ik zelf nog lezen als AI het boek in vijf minuten voor me kan samenvatten?”
 
Je hebt gelijk. AI kan boeken samenvatten. Ik heb het zelfs gevraagd aan ChatGPT.

Ik kreeg netjes een analyse. En deze afsluiter: “Groot denken is een praktisch protocol: kies grotere doelen, spreek jezelf en anderen groter aan, stel betere vragen, en beweeg elke dag — al is het mini — richting dat grotere frame. Niet bluffen, wel uitbreiden: je perspectief, je standaard, je vaardigheid en je kring. Dáár zit de magie.”

Als je dit leest, denk je wellicht: “Leuk” en je scrolt verder.
 
Dat komt omdat de AI-samenvatting het boek oneer aandoet. De herkenbare voorbeelden die mij echt in het boek zogen, de verhalen en de manier waarop het ene punt voortbouwt op het andere waardoor alles echt blijft hangen ontbreken in een koude AI-résumé.

Zo herkende ik me direct in het verhaal van een jonge vrouw die tegen alle adviezen in en zonder grote spaarpot mobile homes wilde verkopen. Schwartz vertelt heel beeldend wat ze zei, dacht en deed om haar onderneming toch succesvol te maken.

 Die cruciale details mis je allemaal als je niet zelf teruggaat naar de bron. Het is pas als je bereid bent om de tijd te nemen en diep te duiken in de materie dat het iets voor je kan veranderen.

En dat brengt ons bij de tweede vraag.

 “Wat kan een ondernemer anno 2025 leren uit een boek dat bijna ouder is dan mijn ouders?”

 We willen allemaal ‘mee’ zijn. We zijn op zoek naar nieuwe tools, apps en als er dan nog tijd is voor boeken dan willen we liefst de nieuwste hebben. Maar veel ‘nieuwe’ boeken hebben de mosterd gehaald bij oude of klassieke wijsheden. En bovendien zijn de fundamentele zaken die mensen willen niet veranderd in de loop der jaren. Je hoeft het wiel niet altijd opnieuw uit te vinden.

In essentie gaat ‘The magic of thinking big’ van Schwartz over je dromen behalen.
 
Op het moment dat ik dit artikel schrijf ben ik net terug van een ondernemersevent met als titel ‘Dream Business Unlocked’ van ondernemer Mark Bongers, dé Meta-specialist van Nederland.


Thema van de dag was: “Hoe maak ik van mijn bedrijf een droombedrijf?”
Het ging over visie, focus, kiezen, groeien, de aandacht krijgen, opschalen, meer klanten krijgen…

In essentie zijn dat allemaal zaken die te maken hebben met groot denken.
 
Businesscoach Veronique Prins zei: “Laat de tijd niet door je vingers glippen. Wees niet bezig met dingen die je niet verder brengen”. David Schwartz omschreef dat als: “Think above trivialities and concentrate on what’s important”.

Online marketing specialist Martijn van Tongeren liet een slide zien waarop stond: “Als je gelooft dat het voor jou én de ander het beste is, dan kun je bergen verzetten. Dan is geen droom te groot”. Dat is de vertaling van Schwartz’ “Think as big as you really are” en zijn titelhoofdstuk “Think right toward people”.

En het advies van Lars van der Wijst, één van de twee jonge breinen achter het miljoenenbedrijf Cloudpillo, dat het erop aan komt om iedere dag weer iets kleins te verbeteren is de uitwerking van Schwartz’ adagium “Use the action technique to cure fear and build confidence”.

Zes miljoen exemplaren zijn er intussen van Schwartz’ boek verkocht.
 
En op Amazon zie ik bij één van de edities maar liefst 18.477 reviews. Op 1% na zijn ze allemaal positief. En dan gaan de meeste negatieve recensies nog over het feit dat het boek ‘basic insights’ bevat en ‘nothing new’ is. Maar soms moeten we de boodschap gewoon nog eens horen.

 Of om het te zeggen met de woorden van een boekenfan: “Dr. Schwartz teaches within his seemingly common sense that should be boneheadedly obvious... Yet in this day & age, common sense really ain't so common, and it's all to easy to lose track of the principles & power of positive thinking when we're surrounded by so much toxic negativity in the world”.

Daarom heb ik het hoekje van pagina 16 omgevouwen.
 
Daar las ik de zin: “Remind yourself regularly that you are better than you think you are”. Je hoeft geen superman of -vrouw te zijn om succesvol te zijn. Ook bovenmatig intelligent zijn is geen vereiste, net zoals geluk dat niet is. Het enige dat nodig is, is geloven in jezelf en wat je doet. En: “Never – yes, never – sell yourself short”, benadrukt David Schwartz.

En dat brengt ons naadloos bij de derde bedenking die je misschien hebt.

“Is groot denken niet gewoon mooie theorie, terwijl ik praktijk en klanten nodig heb?”
 
Aan theorie en gevleugelde affirmaties alleen heb je inderdaad weinig. Maar zoals Schwartz het zegt moet je wel de omgeving creëren voor succes. In het boek geeft hij verschillende voorbeelden van hoe mensen andere resultaten hebben door een andere mindset, een al dan niet bemoedigend diensthoofd of mentor, of hoe een betere ‘performance’ zorgt voor meer geld.

Oké, Amerika is anders dan België of Nederland. En de tijdsgeest is veranderd.
 
Maar mensen blijven mensen. Begrijpen hoe mensen denken, praten en kiezen is vandaag nog altijd even belangrijk als vroeger. Schwartz beschrijft een toenmalig reclamebureau uit New York waarin de copywriters elk jaar een week verplicht achter de kassa zitten om te luisteren wat mensen zeggen over de producten die ze moeten promoten. “Listening provides the clues these copywriters need to write better, more effective ads”.

Dat advies klopt nog altijd.
 
Ja, er is AI om je te helpen met insteken en om het sneller te verwoorden. Maar als je vandaag advertenties, social posts of e-mails inzet om je producten of diensten aan de man te brengen, dan is luisteren naar je klant en de exacte woorden van die klant gebruiken een winnende aanpak.

 Soms zien we evidente zaken over het hoofd.
 
Toen ik een Facebook-post maakte over mijn favoriete Schwartz-quote (“Remind yourself regularly that you are better than you think you are”) reageerde collega-onderneemster Nusra Sahin: “Ik krijg bij je post een gevoel van haast en snelheid, terwijl je post mensen juist vraagt aanwezig te zijn bij de wijsheid die je deelt en na te denken. Hoewel het vrij vloeiend en prachtig geschreven is, voelde het alsof je “iets heel belangrijks zegt” in een snel gesprek.”

Ze heeft gelijk. Sommige dingen verdienen meer ruimte en diepgang. Daarom ook heb ik dit artikel geschreven. En daarom ook ben ik die boekenverkoopster aan de andere kant van de wereldbol zo blij dat ze de tijd nam om mij te adviseren.


 Samenvattend
 
Het is verstandig om het advies te volgen van iemand met kennis van zaken. En zulke mensen kunnen meer in gang zetten dan je misschien zelf eerst dacht.

 Je hoeft het wiel niet altijd opnieuw uit te vinden. Het hoeft niet altijd nieuw, hip of ‘mindblowing’ te zijn. Oude wijsheden en gezond verstand doen het ook vandaag nog altijd goed. Deel ze met je publiek.
 Als je bereid bent om te luisteren, de tijd te nemen en diep te duiken in de materie dan kan alles voor je veranderen.

Je volgende stap
 
Soms heb je een gids nodig om de hoofd- van de bijzaken te onderscheiden. Voor mij was dat een boekenverkoopster. Wil je zelf content leren maken die de tand des tijds doorstaat? Als social media copywriter is dat waarmee ik mijn klanten help. De meeste ondernemers posten volop op social media, maar hun content verdwijnt na één dag in de tijdlijn. Tijd en energie weg, nul blijvende impact.

Maak zelf een andere soort content: content die blijft.

 Stel je voor dat je posts maanden later nog voor je werken. In mijn gratis webinar ontdek je hoe je dat doet. Je krijgt mijn principes die ik al meer dan 20 jaar gebruik om teksten te schrijven voor die ondernemers die impact, leads en klanten willen. Meld je hier even aan: www.decopywriter.be/webinar

Over de schrijver
Als senior copywriter help ik ondernemers die klanten willen aantrekken via social media. In mijn blogs én in mijn webinar deel ik bewezen strategieën om winnende posts te maken - mét en zonder ChatGPT 👉🏻 Meld je hier aan: bit.ly/social-en-AI
Reactie plaatsen