Waarom kennisposts niets doen (en “Ik kan dit”-posts je wél klanten opleveren)

Waarom kennisposts niets doen (en “Ik kan dit”-posts je wél klanten opleveren)

Kikkers reageren vooral op dingen die bewegen. Ze jagen met hun ogen, zeg maar.
 In hun netvlies hebben ze insectendetectoren: speciale cellen die letten op kleine, donkere dingen die bewegen. Als hij zoiets ziet, weet de kikker: “Aha, eten”.

 Maar als er niets beweegt? Dan doet de kikker niets.
 
Er zijn experimenten gedaan waarbij onderzoekers dode vliegjes voor een kikker legden. Omdat die vliegjes niet bewogen, reageerde de kikker gewoon niet.

Soms werkt ons brein ook zo.
 
Als we niets zien bewegen, dan denken we dat het niet interessant is.
 Neem nu social media posts. Veel ondernemers die weinig tot geen respons krijgen op hun posts denken: “Mijn publiek reageert niet op mijn posts. Ik laat het maar zo”.

Maar is dat wel de juiste reflex?
 
Laten we eens kijken wat je kunt doen als je je best doet om waardevolle posts te maken voor je volgers en toch weinig beweging ziet.

In dit artikel staan we stil bij drie vragen:
1. Waarom leveren kennisposts op social media vaak niets op?
2. Wat is de self-efficacy prompt en hoe kan die je helpen om social posts te maken die vertrouwen opbouwen?
3. Hoe versterk je het vertrouwen van je lezer in je social media posts?


Hoe komt het dat zoveel social media posts zo weinig respons krijgen?
 Dat komt omdat het aanbod zo groot is. Zeker met AI. Er is een overload aan generieke posts.

De meeste van die met ChatGPT-gegenereerde posts zijn informatieve posts.
 
Logisch, want ChatGPT is getraind op grote hoeveelheden tekst van het internet, boeken, artikelen… De meeste van die data is informatief. Het gevolg is dat ChatGPT geneigd is om die stijl te kopiëren en je veilige, voorspelbare antwoorden en uitleg te geven.

Met andere woorden: informatieve output is de standaardmodus van ChatGPT
 
Het probleem is dat je volgers niet noodzakelijk zitten te wachten op uitleg of informatie.
 Wat je klant van jou nodig heeft kan iets heel anders zijn. Denk aan: inzicht, een nieuwe manier van kijken, de bevestiging dat ze goed bezig zijn, een wake-up call, voorbeelden van hoe iets voor hen werkt, vertrouwen dat verandering mogelijk is…

Je volger wil voelen: “Jij begrijpt mij”
 
Dat wil zeggen dat je iets anders nodig hebt dan de typische informatieve posts zoals: “Wat is x?”, “5 tips voor y”. Zeker als die posts gegenereerd zijn met AI. Met dit soort posts val je simpelweg niet op in de tijdlijn – zelfs al zijn je tips interessant en is je kennis waardevol.
 In die zee van kennis en tips zijn mensen op zoek naar een gids. Iemand die wéét en begrijpt wat zijn publiek meemaakt, wat lastig is en wat mensen al allemaal hebben geprobeerd om iets te veranderen aan hun situatie of om gemakkelijker, beter en efficiënter te werken.

Meer nog dan kennis heeft je volger vertrouwen nodig.
 
Vertrouwen op twee vlakken. Je volger moet vertrouwen hebben in jou en wat je aanbiedt. Maar bovendien moet je volger ook geloven dat hij of zij het kan toepassen –
 zelfs zonder voorkennis, talent of tijd.

Als hij dat geloof en vertrouwen niet geeft, dan gebeurt er niets.
 
Daar gaat het meestal mis. Misschien is dat ook waar het schoentje knelt bij jouw posts. Als je posts je nu nog weinig aanvragen of klanten opleveren, dan ligt het misschien niet aan het feit dat je niet waardevol genoeg bent of dat je volger niet inziet dat jij bekwaam en ervaren bent.

Misschien gelooft je volger nog niet genoeg in zichzelf.
 
De oplossing? Posts maken die je toekomstige klant het gevoel geven: “Ik kan dit”. Gedragspsychologen spreken in dat verband van ‘self-efficacy’: het geloof dat je iets kunt en dat het je ook zal lukken.

Zeker nu is ‘self-efficacy’ zo nodig.
 
Social media tonen constant anderen die ‘al verder’ staan. Mensen vergelijken zich met anderen en zijn ontmoedigd nog vóór ze ergens aan beginnen. Zeker als ze de druk voelen om het ‘juist’ te doen. Bovendien komen er veel zaken, strategieën en technologieën op ons af. Mensen voelen zich overweldigd of denken dat ze niet technisch / slim / vaardig genoeg zijn om iets te doen of te leren. Neem daar dan nog eens de overvloed aan goedbedoelde adviezen, tips en goeroe-uitspraken bij en je begrijpt waarom zoveel mensen gewoon scrollen zonder in actie te komen.

Hoe zorg je er nu voor dat jou publiek wél in actie komt?
 
Met andere woorden: hoe zorg je voor die ‘self-efficacy’ in je social media posts? Op die vraag krijg je zo meteen een antwoord. Maar eerst dit. Misschien vraag jij je wel af: “Moet ik daar echt rekening mee houden? Moet ik mijn boodschap iedere keer gaan filteren om mensen een goed gevoel te geven? Mijn volgers zijn toch geen kleuters?”

Helemaal terecht dat je dat denkt.
 
Want je wilt mensen niet pamperen. Je wilt dat je volgers je serieus nemen. Maar self-efficacy gaat niet over iemand een goed gevoel geven. Het gaat over iemand het gevoel geven: “Ik kan dit.”

En dát gevoel hebben mensen nodig om te reageren, in actie te komen en bij jou te kopen.

Daarom heb ik de ‘Self-efficacy prompt’ gemaakt.
 
De ‘Self-efficacy prompt’ is voor jou als je een waardevolle post hebt gemaakt maar je afvraagt: “Zullen mensen zich hierdoor zeker genoeg voelen om te reageren, iets te proberen of zich aan te melden?”
 Het is een slimme AI-analyse gebaseerd op basis van de gedragspsychologie waarmee je in 2 minuten ontdekt of je post niet alleen klopt… maar ook klikt met je ideale klant.

 Je krijgt feedback over het effect van je post op het zelfvertrouwen van je lezer. Je ontdekt of je misschien onbedoeld dingen zegt die afschrikken, verwarren of onzeker maken. En je krijgt aanwijzingen hoe je van jouw post een echte “Yes, I can”-post te maken.

Probeer het eens uit met je laatste post.
 
Doe het nu meteen. Je ziet binnen twee minuten waar je post kracht verliest of vertrouwen opbouwt. Je hoeft alleen een recente post in onderstaande prompt te plakken:

--- Kopieer en plak alles hieronder in jouw chat met ChatGPT ----
 

“Ik heb een social media post geschreven. Ik twijfel of mijn post goed genoeg is. Geef me vriendelijke maar duidelijke feedback zodat ik weet wat ik beter kan doen.

Hier is mijn post:

[plak hier je post]

Geef me feedback zodat mijn lezer sneller denkt: ‘Dit lukt mij ook’, ‘Ik durf reageren’, of ‘Ik wil hier iets mee doen’. Vermijd standaard tips over stijl, grammatica of structuur. Geef alleen feedback over het gedrag dat mijn tekst oproept bij de lezer: voelt hij zich zeker genoeg om iets te doen?

 Gedraag je als een ervaren copywriter met kennis van gedragspsychologie, in het bijzonder het werk van Albert Bandura rond self-efficacy. Je analyseert mijn post met als doel het vertrouwen van de lezer te versterken in zijn of haar vermogen om mee te doen, te reageren of resultaat te halen.

Gebruik daarbij principes zoals:

- herkenbare, geruststellende voorbeelden

- positieve bevestiging van het kunnen

- duidelijke, eenvoudige taal

- het vermijden van onbedoeld afschrikkende of verwarrende zinnen

Let dus extra op:

- of de lezer denkt: “Dit kan ik ook”

- of ik dingen zeg die per ongeluk onzeker maken

- of het makkelijker wordt om iets te doen of te zeggen als lezer

Geef me 3 tot 5 concrete verbeterpunten die ik gemakkelijk snap en meteen kan toepassen. Graag met een voorbeeldzin erbij.

“Voorbeeld van het soort feedback dat ik bedoel: ‘Deze zin klinkt alsof het alleen voor ervaren mensen is. Je zou in plaats daarvan kunnen zeggen: ‘Ook als je nog nooit X hebt gedaan…’. Zo voelt het haalbaarder.’”

--- Kopieer en plak alles hierboven in jouw chat met ChatGPT ----


Met deze Self-efficacy prompt voel je waar je misschien kansen laat liggen met je social media posts. Ook als je maar af en toe iets post laat deze analyse je zien waar je het vertrouwen wint of verliest.

Zie je wat dit al doet met je post?
 En dit is nog maar één van de tools. In mijn gratis webinar leer ik je het complete systeem: hoe je met AI, copywriting en psychologie posts maakt die klanten aantrekken in plaats van afschrikken.

En daar gaan we dieper op in tijdens mijn gratis webinar.
 
In mijn gloednieuwe webinar “Waarom 99% van alle AI-content nooit klanten oplevert (en wat de top 1% anders doet)” laat ik je zien hoe je psychologie, copywriting en AI inzet voor social posts die klanten aantrekken, vertrouwen wekken en je expertstatus versterkt.

Verwacht geen theorie of fluff.
 In deze gratis training krijg je concrete inzichten, praktische voorbeelden en frameworks waarmee je direct betere social media posts maakt:

 ✅Social posts die klanten aantrekken, niet afstoten

 ✅Creatieve posts die zorgen voor connectie met het publiek dat jij het beste kunt helpen

 ✅Content die raakt en mensen doet zeggen: "Eindelijk iemand die me begrijpt."


Want likes zijn leuk. Maar klanten zijn beter.
 Maak social media posts die je ideale klant doen klikken, knikken en kopen. Meld je aan voor het gratis webinar: “Waarom 99% van alle AI-content nooit klanten oplevert (en wat de top 1% wél doet)”: https://de-copywriter.webinargeek.com/social-media-en-chatgpt


Samenvattend:
 
1. Kikkers reageren vooral op dingen die bewegen. Je volgers reageren vooral op posts waarbij ze voelen: “Dit is iets voor mij. Dit kan ik ook”.

 2. Met tips of kennisposts val je niet meer op in de tijdlijn

 3. Het zelfvertrouwen van je volger versterken wordt eenvoudig met de Self-efficacy prompt


Wat is het ene ding dat je nu kunt doen?
 
Neem er een recente post van jou bij en laat er de Self-efficacy prompt op los. Is de feedback die je krijgt nuttig voor jou? Dan zal je ook mijn andere prompts, technieken en strategieën willen weten. En neen: je hoeft geen copywriter of AI-expert te zijn om dit toe te passen.

 Dit is de link om je aan te melden voor het gratis webinar over AI, copywriting en psychologie: https://de-copywriter.webinargeek.com/social-media-en-chatgpt

Over de schrijver
Als senior copywriter schrijf ik teksten die mensen graag lezen en 'ja' doen zeggen. In mijn blogs deel ik strategieën om dat te doen.(👉🏻 Mijn geheime wapen vind je hier: bit.ly/CopyChecklists )
Reactie plaatsen