Hoe een klein biokapsalon in Ieper veel zichtbaarheid kreeg door slim gebruik van blogs
10 januari 2024 

Hoe een klein biokapsalon in Ieper veel zichtbaarheid kreeg door slim gebruik van blogs

 “Hoe kun je jezelf nu zo lelijk maken?”, vroeg Nana’s mama zich verontwaardigd af.
 Ze zei het in de jaren tachtig. Nana beleefde de tofste en zotste periode uit haar leven. Ze experimenteerde met haar look. Als biokapster doet ze dat vandaag nog altijd.

 “Al van toen ik jong was experimenteerde ik. Ik ben een kind van de Newwaves-tijd. Zwarte kledij, haren zelf ontkleuren en kleuren met henna, de haren kaarsrecht zetten met suikerwater: ja, ik heb het mijn moeder niet gemakkelijk gemaakt”, lacht ze.

Onder haar vroegere zwarte en stoere imago was Nana begaan met natuur en milieu.
Toen Johanna ('Nana') Dassonville uit Westouter het kappersvak leerde bij Jacques Dessange in Menen en hem bezig zag met hennakleuring, was ze verkocht.
 Later, in haar eigen kapsalon HoofdZaak Nana in Ieper, experimenteerde ze met henna en natuurlijke plantaardige producten om haar te kleuren. Dat er niet veel kleuren beschikbaar waren, vond ze niet erg.

 Want, zo weet ze nu:

“Voor een mooi resultaat hoef je niet drastisch te veranderen.”  
 

 Dat was ook exact de aanpak die ik Nana voorstelde toen ze meer webshopverkopen wilde. Geen drastische verandering. Wel verbeteren en aanvullen van wat er al was. Spoiler alert: deze niet-drastische strategie zou een enorme impact hebben.

 Deze 5 elementen maakten voor Nana het verschil (en kunnen dat ook voor jou doen)

 1. Wees jezelf en doe het op jouw manier
 2. Bouw een relatie op met mensen die jouw overtuigingen delen
 3. Deel je kennis en inzichten op een georganiseerde manier
 4. Laat de wereld weten waarom jouw aanpak zo nodig en belangrijk is
 5. Maak het winnend verschil en los problemen op van je publiek


1. Wees jezelf en doe het op jouw manier
 
Misschien denk je wel dat je te klein bent om impact te maken. Of dat je nog niet lang genoeg bezig bent. Of misschien vind je jezelf wel al te oud om op de barricades te gaan staan. Maar jouw unieke pad en authenticiteit typeren je en maken je onderscheidend.

Radicaal jezelf zijn wérkt. Dat bewijst het verhaal van Nana.
 



 Nana gebruikt sinds 1994 alleen maar plantaardige producten voor haarkleuringen in haar kapsalon. Daarmee was ze een pionier. Al noemen anderen het misschien ‘naïef’ of ‘gedurfd’. Feit is wel dat haar agenda altijd vol zit en dat mensen soms meer dan honderd kilometer reizen om hun haar plantaardig te laten kleuren.

Heb jij ook een eigenzinnige aanpak die werkt? Vertel daar dan over.
 

 Dat advies heb ik ook gegeven aan Nana. In haar content deelt ze haar persoonlijke ervaringen. Zo vertelt ze in dit artikel over hoe ze haar kapsalon reinigt met Effectieve Micro-Organismen.

In een ander blogartikel heeft ze het over haar zoektocht naar duurzame bentonietklei en linkt ze dat met haar roots in Frankrijk.

Nana deelt haar missie en vertelt daarbij over haar achtergrond en ervaringen en dat inspireert veel mensen. Het is slim om je ‘origin story’ te weven in je marketing. Het maakt je anders dan de anderen.

Zet je ervaringen, anekdotes en verhalen niet in als een trucje.
 
Blijf altijd oprecht en authentiek. Ook in je marketing. Zo laat je mensen zien wie je bent en waar je voor staat en geef je hen een reden om specifiek voor jou te kiezen.

 Nana trekt de kaart van de duurzaamheid en laat dat ook weten. Nana blijft manieren zoeken om aandacht te krijgen voor haar missie.



Het is slim om ook de pers te laten weten wat je doet.
 
Nana zocht en vond de weg naar journalisten. Als ze nieuws geeft, dan laat ze dat weten. Niet alles wordt opgepakt maar als het nieuwswaardig genoeg is wél. Vanuit mijn achtergrond als journalist weet ik dat ‘nieuwswaarde’ hét selectiecriterium is voor journalisten om iets al dan niet aandacht te geven.

 Nana’s samenwerking met het Belgische bedrijf DungDung had die nieuwswaarde. Als je je haren laat kortwieken in Nana’s biokapsalon in Ieper, dan verdwijnen je lokken sinds de zomer van 2021 niet langer in de vuilnisbak. Alles gaat in speciale haarzakken van de vzw DungDung die er onder andere haarmatten tegen waterverontreiniging van maakt.

Haar gedrevenheid en proactieve aanpak zorgen ervoor dat ze op de radar komt en blijft van de media. 
 Door van zich te laten horen en door te bloggen volgens de aanpak die ik haar heb geadviseerd, won Nana in 2021 de persprijs van Krak van Het Jaar van de Krant van West-Vlaanderen en later werd ze ook beloond met de Groene Pluim. Dat leverde haar natuurlijk extra zichtbaarheid en nieuwe klanten op. Gratis.



 Is een nominatie, een award of een prijs een voorwaarde voor zichtbaarheid? 
Neen. Er zijn genoeg ondernemers die zichtbaar zijn en een bloeiend bedrijf hebben zonder dat ze daarvoor een onderscheiding van een externe instantie hebben gekregen. Hoewel prijzen op zichzelf niet het ultieme bewijs zijn van kwaliteit, geven ze wel aan dat er waardering is van anderen.

 
En dat brengt ons naadloos bij het tweede punt:

2. Bouw een relatie op met mensen die jouw overtuigingen delen
 

 Als je denkt aan de klanten met wie je het liefst samenwerkt, dan zijn dat wellicht mensen die lijken op jou en die geloven in wat je doet en aanbiedt. Een community van gelijkgestemden is van onschatbare waarde voor je business. Door je overtuigingen en waarden te delen creëer je een betrokken publiek.

Jouw ‘tribe’ vinden kan de sleutel om je bedrijf te laten groeien en bloeien.
 
Nana had al een trouwe klantenbasis. Nieuwe klanten kwamen tot voor kort altijd in haar kappersstoel terecht via aanbevelingen van bestaande klanten. Nana’s website was vooral een visitekaartje. Door de lockdowns kreeg ze het idee om haar webshop meer aandacht te geven en daarom wou ze meer bezoekers op haar website. Dat was dé reden voor haar om blogartikels te plaatsen op haar website.



 Bloggen was voor haar een manier om een band op te bouwen met nieuwe mensen die geloofden in haar gedachtegoed en aanpak.

Als het gaat om mond-aan-mondreclame denken veel ondernemers meteen aan live contacten. Maar ook online liggen er kansen om gelijkgestemden te bereiken.

 Nana had op Facebook en Instagram al reviews van tevreden klanten.
 Omdat ik als copywriter de kracht van klantenverhalen ken, heb ik voor Nana een blogartikel geschreven met reviews als uitgangspunt.

Ze had die testimonials toch al en dan is het jammer om er niets mee te doen.  

Heb jij een systeem om reviews te verzamelen?
 
Misschien krijg je spontaan reviews op sociale media of bijvoorbeeld via Google. Doe je er dan iets mee? In mijn andere blogartikel leg ik uit waarom het loont om klantenverhalen te gebruiken in je marketing en hoe zelfs oudere reviews heel waardevol kunnen zijn.



Het inzetten van getuigenissen van tevreden klanten is een strategie die vertrekt van wat er al is: klanten die blij zijn met wat je voor hen hebt gedaan.

Je kunt nog een stapje verder gaan.
 
Als het gaat om relaties opbouwen met mensen die jouw overtuigingen delen, kun je ook denken aan collega’s en leveranciers. Nana zet haar partners graag in de bloemetjes op haar website en op haar sociale media. Zo laat ze zien dat ze dankbaar is én dat ze niet de enige is met haar visie en missie.

Het is een prima manier om betrokkenheid, gedrevenheid én kennis te demonstreren.

Laten we even bekijken hoe je daarvoor zorgt.

3. Deel je kennis en inzichten op een georganiseerde manier
 

 Nana is altijd nieuwsgierig geweest naar een haarvriendelijke aanpak zoals ze dat zelf noemt. Ze schoolt zich op dat vlak nog altijd bij en pluist merken en producten uit om te onderzoeken wat er nu precies in zit. Ze heeft ontdekt dat niet alle zogezegd ‘plantaardige’ lijnen ook echt puur natuur zijn. Haar advies? “Een 100% plantaardig haarproduct herken je aan de ingrediënten. Laat je niet misleiden door de term ‘plantaardig’ of door groene verpakkingen.”

Nana heeft er haar missie van gemaakt om zoveel mogelijk mensen daarvan bewust te maken. Niet alleen in haar kapsalon maar ook op sociale media.

Toen ze door de lockdowns noodgedwongen haar kapsalon wekenlang moest sluiten begon ze blogartikelen te plaatsen op haar website. Het haar van haar klanten bleef ook tijdens de coronaperiode groeien en het werd grijs. En wat deden de mensen dan? Ze begonnen te googelen om uit te zoeken wat ze konden doen.

Vanuit het oogpunt van SEO is het slim op in te spelen op de zoektermen van je ideale klant.
 
Met Nana heb ik daarom gebrainstormd over interessante invalshoeken. Dat resulteerde onder andere in dit blogartikel over corona.






Nana's succesvolle contentstrategie draait rond het delen van waardevolle kennis en inzichten.
Ze doet dat slim en doordacht. Haar posts op Facebook en Instagram zijn afwisselend persoonlijk en informatief. Waar het kan legt ze een link naar nieuwsbronnen en naar haar eigen website die een verzamelplaats is van achtergrondinfo over de haarvriendelijke aanpak waar zij voor staat.






 Dus ja, je mag gerust ‘in het moment’ van je laten horen op sociale media maar zorg er ook voor dat mensen die op zoek zijn naar tips, inzichten of adviezen die kunnen vinden.

De beste plaats daarvoor? Je website.
 
Maak je website een heel waardevolle en leerrijke omgeving voor mensen die op zoek zijn en bij willen leren over je vak, je aanpak en je aanbod. Een slimme contentstrategie helpt je daarbij.

 Nana had al een website en een webshop. We hebben nagedacht hoe en met welke blogs we meer bezoekers konden krijgen naar de website en de webshop. Met succes, want tijdens de lockdowns kreeg Nana veel bestellingen binnen van mensen en ook toen haar kapsalon weer open mocht hadden nieuwe mensen de weg gevonden naar haar biokapsalon in Ieper.

 Dat is wat content op je website kan doen.

Verdiep je dus in het structureren van je content en het aanbieden van waardevolle inhoud een impact kan hebben op de leeservaring en betrokkenheid van je publiek.

Misschien denk je nu: “Bloggen lijkt tijdrovend. Kan ik hetzelfde effect bereiken zonder artikels te maken op mijn website?” Het is waar dat blogartikels schrijven tijd vraagt. Het is wel een krachtige manier om duurzaam online aanwezig te zijn. En daar draait het om: dat je waarde deelt die aansluit bij je publiek.

 Hoe je dat doet, ontdek je in het vierde punt.

4. Laat de wereld weten waarom jouw aanpak zo nodig en belangrijk is
 

 In haar posts op sociale media en in haar artikels op haar website vertelt Nana niet alleen wat ze doet maar ook waarom het zo essentieel is. Ze deelt haar ‘waarom’ achter haar aanpak om zo de relevantie van haar werk te onderstrepen.

Met de juiste content krijg je de aandacht, het vertrouwen en het respect van je ideale klant.

 Nana weet dat er veel onwetendheid bestaat over haarverzorging. Zo zijn niet alleen de producten waarmee je jouw haar verzorgt belangrijk maar speelt ook het water waarmee je jouw haar wast een rol. Haar blogartikel ‘Beschadig jij je haar door de foute pH-waarde?’ maakte mensen daarvan bewust én positioneerde haar als de expert.

Door valkuilen of misvattingen te benoemen in je content laat je zien dat je weet wat er leeft en dat je weet waarover je spreekt.
 

 Zo heeft Nana een blogartikel op haar website waarin ze stilstaat bij de ‘no poo’-aanpak.
 Er zijn mensen die zweren bij ‘no poo’ en die beweren dat het niet nodig is om je haar met shampoo te wassen. Nana is het daar niet mee eens. In deze blog legt ze uit waarom niet.

Wat ook je specialiteit is, altijd zijn er mensen uit je doelgroep met aannames, foutieve overtuigingen en misvattingen. Je kunt ze wegnemen en ontkrachten in je content.

 Zo kun jij je onderscheiden van je concurrenten die wellicht alleen maar ingaan op de positieve zaken en de voordelen van hun aanpak.

 Door die andere kant aan bod te laten en in te gaan op vragen, twijfels en bezwaren krijg je respect en waardering. Mensen vinden het eerlijk en moedig als je dat doet.
 En dat brengt ons bij het laatste punt om aandacht te geven.

5. Maak het winnend verschil en los problemen op van je publiek
 

 Nana weet dat veel mensen last hebben van haaruitval, roos en haarverzorgingsproducten die kriebelen en zelfs schadelijk zijn. Met haar biokapsalon komt ze aan de klachten van die mensen tegemoet.

 Nana was blij dat ik haar aanraadde om ook blogartikels te schrijven over zaken die voor haar logisch zijn en voor de hand liggen. Die artikels zijn veelgelezen artikels geworden.



 Door te bloggen over zaken waar mensen tegenaan lopen maakt Nana mensen die nog niet de weg naar haar kapsalon hebben gevonden bewust van het feit dat er een oplossing is voor hun probleem. Een voorbeeld daarvan is deze blog over brandnetelpoeder.

In dit artikel vertelt ze over een merk met een speciale lijn voor mensen met krullen.

Het bruggetje naar haar webshop met die producten voor krullenbollen is hier logisch en voelt niet opdringerig aan.

Veel ondernemers houden niet van verkopen.
 
Ze willen dat hun aanbod zichzelf verkoopt of rekenen op mond-aan-mondreclame. Hoewel het natuurlijk ideaal is als mensen op die manier klant bij je worden, wil je natuurlijk wel enigszins controle hebben op je verkoopproces. Breng je aanbod onder de aandacht.

Houd het niet bij informeren en bewust maken alléén. Bied ook mensen een volgende stap aan. Voeg een call to action toe aan je content. Neen, je hoeft niet iedere keer een opdringerig zinnetje ‘Koop nu mijn product’ toe te voegen.

Laat je publiek wel weten wat de logische vervolgstap is.
 
Op haar website heeft Nana bijvoorbeeld een blogartikel dat inzoomt op het belang om de juiste borstel te kiezen voor je haar. 

Haar bloglezers vinden het dan ook niet raar dat ze verwijst naar haar webshop waar ze een aanbod heeft met professionele haarborstels en kammen.

Zie je hoe het werkt? 



 
Tijd voor een korte samenvatting van de punten die we hebben behandeld.

1. Wees jezelf en doe het op jouw manier:

  • Authenticiteit en individualiteit zijn krachtige troeven.
  • Het delen van je eigenzinnige aanpak en unieke verhaal kan aantrekkelijk zijn voor je doelgroep.

2. Bouw een relatie op met mensen die jouw overtuigingen delen:

  • Identificeer en connecteer met gelijkgestemden voor een betrokken publiek.
  • Creëer een community rondom je overtuigingen en waarden.

3. Deel je kennis en inzichten op een georganiseerde manier:

  • Breng structuur aan in je content om waarde te bieden.
  • Maak je website tot een waardevolle bron van informatie over je vakgebied en aanpak.

4. Laat de wereld weten waarom jouw aanpak zo nodig en belangrijk is:

  • Communiceer niet alleen wat je doet, maar ook waarom het relevant is.
  • Positioneer jezelf als expert door de 'waarom' achter je aanpak te delen.

5. Maak het winnend verschil en los problemen op van je publiek:

  • Identificeer de pijnpunten van je publiek en bied oplossingen.
  • Blog over concrete problemen en laat zien hoe jouw producten of diensten daarbij kunnen helpen.

Of om het met de wijze woorden van Nana te zeggen: “Voor een mooi resultaat hoef je niet drastisch te veranderen.”  Elke dag een kleine stap helpt je aan meer zichtbaarheid en meer impact. Het belangrijkste is wel dat je begint.

Je volgende stap
 
Nu je weet welke impact content kan hebben, wil je misschien ook meer weten over hoe jij bloggen kan inzetten voor jouw bedrijf. Ontdek hier of mijn training Bloggen Als De Beste iets voor jou is.

Over de schrijver
Als copywriter schrijf ik artikels en e-mails die mensen wél graag lezen. Want er zijn al te veel suffe marketingteksten. 🙈 (👉🏻 Mijn geheime wapen vind je hier: bit.ly/CopyChecklists )
Reactie plaatsen