Hoeveel informatie moet je in een blogartikel stoppen?
14 januari 2024 

Hoeveel informatie moet je in een blogartikel stoppen?

Je weet veel over je onderwerp. Je hebt al talloze mensen geholpen. Of je bent gewoon heel enthousiast over je (nieuwe) product of dienst. Logisch dus dat je niet te stoppen bent als het gaat over je onderwerp of vakgebied. “Waar het hart van vol is, loop de mond van over”, toch?

 Ik begrijp het.

Vertellen over datgene waar je dag in dag uit mee bezig bent in je business is fijn.
 
Zeker als je het al bloggend doet. Want dan heb je ruimte om in de diepte te gaan en extra voorbeelden, tips en achtergrond te geven.

Toch is het niet handig om doorwrochte blogartikels te schrijven.
 
Het is een valkuil om je publiek te overdonderen met massa’s informatie, heel veel details en grondige uitweidingen over mitsen en maren. Want je lezer moet al die informatie van jou wel nog verwerkt krijgen. Bovendien wil je niet dat je lezer zijn interesse verliest. En dat gebeurt wel als je je publiek overvoert met alles wat ze volgens jou moeten weten.  

Meer is niet beter als het gaat om informatie geven.
 
Veel ondernemers maken de fout te denken dat hoe meer informatie ze geven in hun blogs, des te beter hun lezers een geïnformeerde beslissing kunnen nemen en als gevolg daarvan enthousiast worden over hun aanbod en klant worden.

 Maar je bloglezer moet je nog kunnen volgen. Je wilt niet dat hij onderweg afhaakt. Want als hij je blogs niet (volledig) leest, dan is al de moeite die je steekt in je blogs voor niets geweest.

Je wilt je publiek prikkelen en enthousiast maken met je content.
 
Als je artikels maakt, dan wil je dat mensen je blogartikels lezen, inzichten opdoen, vertrouwen krijgen, in beweging komen en uitkijken naar je volgende blog. Dat doe je niet door hen te overdonderen met informatie. Vooral als je graag kennis en tips deelt kan het al snel te veel zijn. Giet je een grote hoeveelheid content over je bloglezers uit, dan werkt dat verstikkend zodat mensen afhaken. Te veel is te veel.

Houd de hoeveelheid info behapbaar
 
Daarom besteed ik in mijn trainingen en workshops zoveel aandacht aan gedoseerd en scanbaar schrijven zodat het behapbaar blijft. Want je schrijft nu eenmaal een blogartikel. Geen encyclopedie.

Over de schrijver
Als copywriter schrijf ik artikels en e-mails die mensen wél graag lezen. Want er zijn al te veel suffe marketingteksten. 🙈 (👉🏻 Mijn geheime wapen vind je hier: bit.ly/CopyChecklists )
Reactie plaatsen