Het geheim van een winnende sociale mediastrategie? Focus op tekst
09 januari 2024 

Het geheim van een winnende sociale mediastrategie? Focus op tekst

“Ik vind video's irritant. Scroll liever snel door een tekst. Als die interessant is, lees ik 'm helemaal. Bij een video kan dat niet, dus sla ik die sneller over want het kwam te vaak voor dat ik achteraf ontdekte dat die video verre van de moeite waard was geweest. Ik hoop dat de trend om steeds meer podcasts en video's te maken snel voorbij gaat ;-)”

 Dat postte Daphne in een commentaar op LinkedIn. En als je nu denkt dat Daphne een uitzondering is: dat is ze niet.

 Haar reactie kreeg al snel bijval van gelijkgestemden.

Als het gaat om content zijn er mensen die een voorkeur hebben voor tekst.
 

 En dat is goed nieuws voor ondernemers die in 2024 meer van zich willen laten horen maar twijfelen omdat ze niet technisch zijn.

 ❌Je hoeft geen video’s of reels te maken.
 ❌Je moet geen rare dansjes doen.
 ❌Je moet niet plaatsnemen achter een microfoon.

Wat als je de focus zou leggen op tekst in je marketing?
 
Ja, dat werkt. Als je het slim aanpakt tenminste.

 Hoe ziet zo’n goede ‘text only’ strategie er dan uit? Laten we dat stap voor stap bekijken.

 1. Wat zijn de voor- en de nadelen van het verschuiven van je focus naar tekst?
 2. Hoe trek je de aandacht van je doelgroep met alleen maar tekst?
 3. De impact op je contentstrategie 


1. Welke voor- en nadelen heeft een ‘text only’ strategie op sociale media?
 
Door te kiezen voor pure tekstbijdrages ga je terug naar de basis. Veel ondernemers vinden sociale media overweldigend. Je maakt het jezelf eenvoudiger als je tekstuele posts maakt. Je hebt geen technische kennis of tools nodig. Voor een post die puur bestaat uit tekst heb je alleen woorden nodig.

 Tegelijkertijd vraagt het wel concentratie. Een video reposten doe je misschien gedachteloos. Een eigen tekstbijdrage maken is anders. Je denkt er meer over na. Je vraagt ook meer van je volgers.

Zij moeten stoppen met scrollen als ze willen weten wat je hebt geschreven – zeker als het een langere post is of misschien zelfs een blogartikel waarin je jouw visie en punten uiteenzet. Je vraagt dus een groter engagement van je publiek.

Daar tegenover staat dat mensen die de tijd en moeite nemen om je hele post te lezen geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt. Die volgers zijn waardevoller voor jou en kwalificeren zichzelf. Zeker als mensen reageren op je posts.

 Wil je zien hoe het precies werkt?

 Lees dan vooral verder.

2. Hoe trek je nu de aandacht van je doelgroep met alleen maar tekst?
 

 Als je aangewezen bent op je tekst om de aandacht te trekken, dan is het goed als je enkele simpele copywritingprincipes in het achterhoofd houdt. Want als er iemand is die woorden als belangrijkste instrument heeft om de aandacht te trekken én te houden, dan is het wel de professionele tekstschrijver.

 Elke goede copywriter beheerst deze drie zaken:

 - de kunst van de duidelijkheid
 - de vaardigheid om nieuwsgierigmakend te schrijven
 - de bedrevenheid om een lezer emotioneel te raken met woorden

 Als jij daar ook beter in wordt, dan maak je ook betere posts.

Laten we even kijken naar enkele voorbeelden.
 

 De Amerikaanse fastfoodketen Taco Bell post op X (het voormalige Twitter) bijna alleen maar tekstberichten. Sommige zijn kort, andere lang. Maar ze krijgen wel veel bijval.

 Neem bijvoorbeeld deze Tweet:


Of deze post van één woord die viraal is gegaan:



Duidelijkheid loont als je meer aandacht wilt voor je content.
 Zeker als jij je publiek wilt helpen of informeren, is het belangrijk om duidelijk te zijn. Duidelijkheid wint het altijd van spitsvondigheid in marketing. Zeker op sociale media is dat zo want mensen hebben een korte aandachtsspanne.

 Maak je tekst gemakkelijk leesbaar voor kleinere schermen: kies voor eenvoudige woorden, knip lange zinnen op en maak korte alinea’s.

De Vlaamse ondernemer Nicholas Ocket past dit bijvoorbeeld toe:



En ja, het werkt ook met langere posts die tekst als uitgangspunt hebben.

 James Carbary is gespecialiseerd in podcasts branding voor B2B bedrijven. Hij heeft ruim 32.000 volgers op LinkedIn. Zijn best scorende posts op LinkedIn zijn allemaal tekstberichten.

 Een van zijn uitschieters is dit bericht:


Ook Justin Welsh doet het keer op keer en het levert hem honderden reacties op.

 Bijvoorbeeld met deze post:



Maak het mensen zo gemakkelijk mogelijk.
 
Dat wil zeggen: maak je post scanbaar. Je kunt dat via je opmaak doen (bijvoorbeeld door zinnen of woorden vet te maken via bepaalde apps).

 Bijvoorbeeld Christ Coolen laat zien dat het werkt:



Gewoon op ‘enter’ klikken maakt ook al een groot verschil.
 

 Met een witregel krijgt je post letterlijk meer lucht.

 Scanbare tekst helpt je volgers om snel de kern van je post te vinden en te begrijpen. Bovendien zijn mensen meer geneigd om content die snel te begrijpen is te delen. Goed voor je bereik dus.

Onthoud: mensen zitten op sociale media omdat ze nieuwsgierig zijn.

 
We zijn allemaal sociale beestjes. We zijn nieuwsgierig naar wat er gebeurt met elkaar en in de wereld. En op onze beurt delen we ook graag wat er speelt. Daar draaien alle socialemediakanalen rond.


Met ‘attention grabbing phrases’ trek je nieuwsgierige volgers in je tekst.
 

 Teasers, attention grabbers, scroll stoppers, cliffhangers…: in wezen doen ze allemaal hetzelfde. Inspelen op nieuwsgierigheid.

 Pak de aandacht van je volgers zo snel mogelijk zodat ze (bijna) niet anders kunnen dan verder lezen.  

Sam Browne, de Nieuw-Zeelandse ondernemer met 94.000 volgers op LinkedIn, is er sterk in.

Neem nu bijvoorbeeld deze bijdrage van hem:

 


Ook als jij geen duizenden volgers hebt kun je de aandacht trekken van je publiek.
 

👌 Maak een verrassende titel
👌 Stel een vraag
👌 Wees heel specifiek
👌 Zorg voor een contrast
👌 Steek drama in je eerste zin
👌 Begin je post door midden in het verhaal te starten
...

Het zijn allemaal manieren om de aandacht te trekken vanaf de eerste regel.

Zo deed ik het bijvoorbeeld met deze post op LinkedIn:



Een van de reacties luidde: “Wat een heerlijke post. Ik las 'm helemaal uit en dat gebeurt niet meer zo vaak de laatste tijd”

En dat brengt ons bij het volgende punt:


De aandacht trekken is één zaak. De aandacht houden een andere.

Laat je lezer zien, horen, voelen en proeven wat je vertelt zodat hij door blijft lezen. Dat lukt beter als je zintuig-specifieke woorden en taal gebruikt.

Als je bekend bent met NLP, dan weet je dat er verschillende communicatiemodes of representatiesystemen zijn.


Kort gezegd komt het hierop neer:

 👉🏻 Er zijn mensen die visueel ingesteld zijn. Zij zijn gericht op beelden.

Wil je visuele denkers aanspreken? Schilder dan met taal en creëer een (mentaal) beeld voor je lezer zodat hij kan zien waarover je het hebt of wat je bedoelt. Dat kan door beeldspraak te gebruiken. Denk aan: “Er vallen kwartjes”, “Met een schone lei beginnen” of “Een bocht maken van 180°” Dat ziet de visueel ingestelde lezer voor zich.


 👉🏻 Andere lezers zijn auditief ingesteld. Zij leren en onthouden door te luisteren.

 Denk na welke woorden, omschrijvingen en voorbeelden je kunt inzetten zodanig dat de auditief ingestelde lezer als het ware kan horen wat je schrijft. Voorbeelden van auditieve woorden zijn: ‘articuleren’, ‘klankbord’ of ‘met veel toeters en bellen’.


 👉🏻 Nog andere lezers zijn kinesthetisch of gevoelsmatig ingesteld. Die mensen focussen op wat ze voelen en wat hen raakt. Zij willen een gevoel krijgen bij wat je schrijft.

 Neem je kinesthetisch ingestelde lezers bij de hand met woorden, omschrijvingen en voorbeelden die hen raken of hen iets kunt laten voelen. Denk bijvoorbeeld aan woorden en uitdrukkingen zoals: ‘zelfverzekerd’, ‘een verhitte discussie’ of ‘iemand een schouderklopje geven’.

 In mijn training ‘Bloggen Als De Beste’ geef ik heel veel voorbeelden zodat je ziet hoe je in jouw niche vertellend kunt schrijven zonder dat je in een kramp hoeft te schieten.  


3. De impact op je contentstrategie

Moet je heel je contentstrategie overhoop gooien als je beslist om de focus te leggen op copy op sociale media?

 Neen, integendeel.

 Door de nadruk te leggen op tekst   verschuif je de aandacht naar het allerbelangrijkste van je content: je boodschap. Wat wil je vertellen?

­Je boodschap is cruciaal.
 

 Vraag jezelf af:

 👉🏻 Begrijpt mijn volger dit?
 👉🏻 Waar wil ik om bekend staan?
 👉🏻 Wat is het ene ding dat mijn volger moet meenemen uit mijn post?

Je posts worden sterker als jij je focust op de inhoud en op de woorden die je gebruikt.

 Veel mensen zijn druk bezig met de vorm van hun boodschap. De perfecte Instagram-grid. Een mooie template in je huisstijlkleuren. Een bijpassend lettertype. Een flitsende intro.

 Als je geen grafische designer bent, kunnen die zaken veel tijd in beslag nemen.

 Terwijl het niet daarom draait. Het gaat om de boodschap die je wilt delen om ervoor te zorgen dat mensen je leren kennen en vertrouwen in je krijgen zodat ze méér willen.


Als jij je niet meer zo hoeft te focussen op de lay-out en de techniek, dan win je tijd.
Je kunt je energie veel beter stoppen in de inhoud zodat je content relevanter wordt.


“Maar worden mijn posts dan niet oersaai?”, vraag jij je nu misschien af.
 
Als je voortaan alleen nog maar lange lappen droge tekst vol vaktaal op sociale media gooit, dan wordt het wel saai. Maar het kan anders. Door je tekst interessant te maken. Speel en experimenteer. En met opsommingslijstjes, bullet points, emojis, tussentitels, witregels… zorg je voor visuele variatie in je posts.


Dus, wat wil jij doen om de aandacht te trekken van je publiek met woorden?

 1. Je hoeft niet noodzakelijk video’s, Reels of andere technisch geavanceerde content te maken voor sociale media

 2. Het maken van tekstuele posts is laagdrempelig maar wel effectief als je het slim aanpakt

 3. Door de focus te leggen op tekst, verschuift de aandacht naar wat echt telt: je boodschap


Mensen met een voorkeur voor tekst zullen het een verademing vinden om jouw pure tekstbijdrages op hun tijdlijn te vinden.

 Niet alleen Daphne die video’s irritant vindt.

Maar ook mensen die…

 … geen tijd of zin hebben om video’s te bekijken
 … op zoek zijn naar info die ze snel kunnen scannen
 … gewoonweg houden van lezen


 Als jij je focust op tekst, hoef je je niet druk te maken om elke trend op sociale media. Je kunt je eigen weg gaan en content creëren die relevant is voor jouw doelgroep.

 En dat is de beste manier om op te vallen en te scoren op sociale media. Ook in 2024.

Jouw volgende stap:
 

 Als copywriter gebruik ik altijd mijn persoonlijke checklist om te kijken of mijn post wel genoeg stopkracht heeft. Zo weet ik in een handomdraai of ik wel aan alles heb gedacht als ik een bijdrage maak voor mijn sociale media.

 Mijn checklist heb ik nu gebundeld in een praktische pdf.



✔ Bespaar ook tijd als je content maakt voor sociale media. Claim hier mijn checklists: https://decopywriter.plugandpay.nl/checkout/checklists-copywriting

Over de schrijver
Als copywriter schrijf ik artikels en e-mails die mensen wél graag lezen. Want er zijn al te veel suffe marketingteksten. 🙈 (👉🏻 Mijn geheime wapen vind je hier: bit.ly/CopyChecklists )
Reactie plaatsen