Hoe je volgers een positief gevoel krijgen bij je posts op sociale media (zelfs als je ChatGPT gebruikt)

Hoe je volgers een positief gevoel krijgen bij je posts op sociale media (zelfs als je ChatGPT gebruikt)

Hoera: Plato is terug.
 
Twee meidagen lang was de landschildpad van een basisschool in Aarschot vermist. Was het beestje ontvoerd? Zelf op schooluitstap gegaan? Snel weggelopen? Niemand die het weet. Wat we wél weten is dat een voorbijganger hem vond op het Demerpad en naar de dierenarts bracht.

 Intussen zit Plato terug in zijn vertrouwde hok: een beetje uitgeput maar helemaal in orde. En iedereen op de school in Aarschot is blij. Ze hebben zelfs een erehaag gevormd toen meester Ruben de geschubde vriend terug ‘thuis’ bracht.

Eind goed, al goed.
 
Ook als je ChatGPT inzet om social media posts te maken wil je zo’n ‘eind goed, al goed’-gevoel creëren. Voor jezelf én voor je volgers.

Nu, wat is het ‘eind goed, al goed’-principe precies?
 
Eind goed, al goed is een uitspraak die mensen doen als er een goede afloop of uitkomst is ook al zijn er veel moeite, zorgen of obstakels aan vooraf gegaan. Die vergeten we snel als alles uiteindelijk wel op haar pootjes valt.

 De positieve emoties en gevoelens blijven hangen, denk aan: opluchting, tevredenheid, blijdschap, dankbaarheid, trots…

En dat blije, tevreden gevoel wil je ook met je marketing.
 
Je wilt niet dat het een last of een ‘moetje’ is. Ook niet als het gaat over sociale media.

Nochtans vinden veel mensen posten op sociale media voor hun business wel lastig.

Ze zeggen bijvoorbeeld:
 
❓“Ik heb geen tijd om dagelijks van me te laten horen.”
 ❓“Ik heb geen idee waarover ik het nu weer eens zou kunnen hebben”
 ❓“Ik weet niet hoe ik aantrekkelijke posts maak die me ook iets opleveren”
 ❓“Is er eigenlijk wel iemand die mijn content ziet want de algoritmes veranderen zo vaak?”

Herkenbaar?
Het gevolg is dat de moed je misschien in de schoenen zakt. Dat je minder gaat posten. En dat onregelmatig posten leidt tot minder betrokkenheid van je publiek en dus minder likes, reacties en bereik.

Toen ChatGPT gelanceerd werd, had je misschien wel dat eind goed, al goed gevoel.
 
Eindelijk: dé oplossing om snel posts en bijdrages te maken voor sociale media zonder dat je er veel werk aan hebt. Je hoeft alleen maar een vraag te stellen aan de AI-robot geeft je, sneller dan je met je ogen kunt knipperen, een antwoord om te copy-pasten.

Toch?
 
Helaas. Wellicht heb je al gemerkt dat veel antwoorden generiek zijn, robotachtig ofwel heel opgepompt Amerikaans aanvoelen. De kans is groot dat dat niet bij je past. Als je dan toch - zoals veel anderen doen - die standaardoutput integraal gebruikt als post of een artikel voor je website, dan maak je jouw publiek niet bij.

Niemand zit te wachten op standaardbijdrages die overduidelijk niet door een mens zijn geschreven.
 Ook jouw volgers willen een ‘eind goed, al goed’-gevoel. Zeker als hun tijdlijn vol staat met posts die allemaal op elkaar lijken. Die scrollen ze gedachteloos voorbij. Waar ze wél hun aandacht aan geven is aan posts die anders zijn. Denk aan een persoonlijk (klanten)verhaal waarin ze zich herkennen of een verhelderend inzicht dat een lampje doet branden. Zulke bijdrages vinden ze een verademing.

Mensen die zich gehoord, gezien en begrepen voelen willen méér van jou.
 
Als je volgers een connectie voelen, dan volgen ze jou, worden ze fan en worden je posts beloond met meer betrokkenheid. De algoritmes merken dat en rollen de rode loper voor je uit en verwelkomen je volgende posts als het ware met een erehaag – net zoals de schoolkinderen dat deden voor hun schildpad.

Het goede nieuws is dat je dat resultaat kunt bereiken met ChatGPT.
 
Maar dan moet je wel ver weg blijven van de vragen die de meeste ondernemers en zelfs marketeers stellen aan ChatGPT. Want op vragen zoals: “Schrijf een post over het geheim van succes” of “Help me om een geweldige Insta-bijdrage te schrijven over mijn nieuwe product” kan ChatGPT je geen interessant, gericht of onderscheidend antwoord geven.

Stel ChatGPT betere vragen en je krijgt betere antwoorden.
 
De kwaliteit van je instructies – of ‘prompts’ zoals dat in AI-termen heet – bepaalt de kwaliteit van de output die je krijgt van ChatGPT.
 Neem nu bijvoorbeeld deze prompt: “Ik wil Instagram Reels gebruiken om mijn [brand  als  X / persoonlijkheid als Y / kernwaarde Z] in de verf te zetten. Gedraag je als een ervaren contentcreator met kennis van de Vlaamse / Nederlandse B2B-markt. Schrijf me een script voor een [humoristische / inspirerende / hartverwarmende] Instagram Reel die resoneert met [je doelgroep] en mijn merkboodschap versterkt”.
 

 Of deze:
“Je taak is om mij als [beroep] te helpen om de titel, tekst en call to action voor een Facebook-advertentie te schrijven. De advertentie zal [product / dienst] promoten bij [doelgroep] en legt de nadruk op de belangrijkste voordelen van mijn aanbod zoals [voordeel 1], [voordeel 2] en [voordeel 3]. Gebruik spreektaal die nuchtere Vlamingen / Nederlanders aanspreekt en overtuigt. Maak een call to action waardoor mensen uit mijn doelgroep een gratis [monster / trial] aanvragen.”

 De kunst is om ChatGPT de juiste, strategische instructies te geven.
 
Als je instructies aan ChatGPT specifiek, gericht en gelaagd opgebouwd zijn, dan krijg je antwoorden waar je wél iets mee kunt, output om een waardevolle post te maken waar je volgers wél blij mee zijn.

 Misschien denk je nu dat je zulke strategische instructies alleen kunt maken als je diep in ChatGPT bent gedoken of met de betaalde versie.
 
Dat klopt niet. Het is waar dat je anders moet denken over de precieze vragen die je stelt aan ChatGPT en dat je moet weten welke veelgemaakte fouten je moet vermijden, maar het is niet ingewikkeld.

 Met een beetje oefening kan iedereen leren om meer te halen uit ChatGPT – zelfs met de gratis versie. Zeker als je voorbeeldprompts hebt waarin bewezen copywritingtechnieken zijn verwerkt en die je alleen nog hoeft aan te passen aan jouw markt, product en doelgroep.

Samenvattend:
 
Het ‘eind goed, al goed’-principe is belangrijk om in gedachten te houden als je posts maakt voor sociale media. Zorg ervoor dat zowel jij als je volgers blij worden van de content die je plaatst.
 ChatGPT kan je helpen om social media posts te maken die mensen achterlaten met een positief beeld en gevoel van jou maar dan moet je wel de juiste vragen stellen aan de AI-robot. En je kunt die vaardigheid snel onder de knie krijgen.

Je volgende stap
 
Net zoals de kinderen blij en opgelucht zijn dat de schoolschildpad terecht is, kun je ook weer enthousiast worden van posten op sociale media. Je hoeft er niet voor te nagelbijten, hopen en bang af te wachten – zelfs geen twee dagen. Het kan het nu meteen al.
 📌Maak sociale media weer leuk. Download nu gratis het ChatGPT-spiekbriefje voor social media posts via deze link: www.decopywriter.be/meerkliks

Over de schrijver
Als senior copywriter schrijf ik teksten die mensen graag lezen en 'ja' doen zeggen. In mijn blogs deel ik strategieën om dat te doen.(👉🏻 Mijn geheime wapen vind je hier: bit.ly/CopyChecklists )
Reactie plaatsen